• برای ورود، کلیک کنید
پرینت

آسیب‌های آموزش و پ‍‍‍ژوهش علم حقوق در ایران و راهکارهای مقابله با آن‌

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در مقاله های حقوقی

آسیب‌های آموزش و پ‍‍‍ژوهش علم حقوق در ایران و راهکارهای مقابله با آن‌، مقاله استاد گرانقدر، آقای دکتر سید حسین صفایی و آقای دکتر محمود کاظمی است. پیشنهاد می کنم حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

چکیده طی چند سال گذشته تغییراتی در نظام آموزش و پژوهش حقوق در ایران صورت گرفته که موجب آسیب جدی به این نظام و به تبع آن، تضعیف نظام حقوقی کشور شده است.البته برخی ایرادها به رشتۀ حقوق اختصاص ندارد و در رشته‌های دیگر علوم انسانی نیز دیده می‌شود. بخشی از این آسیب‌ها مرتبط با استادان (مانند شیوۀ جذب، ارتقا، اشتغال استادان به کار‌های مختلف غیردانشگاهی و...) و بخشی مربوط به شیوۀ پذیرش دانشجو (جذب متمرکز و بدون ضابطۀ دانشجو و گاه بدون آزمون و در سطح گسترده در مقاطع تحصیلات تکمیلی) و برخی دیگر مربوط به شیوۀ آموزش (انباشت مطالب حفظی، بیگانگی دانشجویان با مسائل عملی حقوقی، نظام تورم نمره و...) و یا مربوط به پژوهش (کمبود پژوهش اصیل و بنیادین، رواج کپی‌برداری و ترجمه از آثار دیگران و...) حقوق است و سرانجام بخشی به منابع درسی و رشته‌ها‌ی تحصیلی و شیوۀ مدیریت دانشگاه‌ها و رعایت نکردن استقلال آن‌ها مربوط می‌شود. در این مقاله تلاش شده است با تحقیق میدانی و نظرخواهی از استادان و صاحب‌‌نظران باتجربه و پیش‌کسوت، آسیب‌ها و چالش‌های موجود شناسایی و ریشه‌یابی شده، تا حد ممکن راه‌حل‌های مقابله با آن ارائه شود.

دریاف فایل مقاله (۵۳۷ کیلوبایت)

ارجاع:

صفایی، سید حسین و محمود کاظمی. آسیب‌های آموزش و پ‍‍‍ژوهش علم حقوق در ایران و راهکارهای مقابله با آن‌. مطالعات حقوق تطبیقی، دوره 5، شماره 2 (1393): ۶۸۴ـ۶۴۹. http://jcl.ut.ac.ir/article_52959_5.html.

نوشتن دیدگاه

لطفا قبل از پرسش، ابتدا نظرات قبلی را مطالعه کنید.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها   

غلامی
0 #3 پاسخ: آسیب‌های آموزش و پ‍‍‍ژوهش علم حقوق در ایران و راهکارهای مقابله با آن‌غلامی 1394-01-28 21:29
با سلم
این مقاله، مقاله ای خوبی است و ای کاش اساتید محترم اینقدر با هم خوب بودن که به صورت مشترک آثار داشته باشن و در نتیجه اثر منتشر شده دارای بار علمی بیشتری باشد. اما بعضی جاها هم نقد دارد اولا گنجاندن این بحث توی ی مقاله 20 ص کار درستی نیست چرا که ابهامات و سوالاتی که برای خواننده پیش می آید که جوابی به آنها داده نشده است و این مقاله می تونست در قالب یک کتاب باشه. جای که من بهش انتقاد دارم و باعث شد این کامنت را بذارم این بود که اساتید محترم بعنوان نقد پذیرش دانشجو را از طریق امتحان تستی و سازمان سنجش مورد ایراد قرار داده اند. اما در حال حاضر هم ب نظر بنده توی مقطع دکتری سازمان سنجش زیاد دخیل نیست و همون 70 درصد دانشکاه تعیین کننده است. جذب از طریق سازمان سنجش از نظر اساتید محترم مورد ایراد است. اما آیا ما میتوانیم به عدالت و انصاف اساتید اعتماد کنیم. بنده سال قبل رفتم مصاحبه دو تا از دانشگاههای معتبر مقاله علمی پژوهشی داشتم سابقه تدریس داشتم و شرایط مصاحبه هم راضی بودم اما این اساتید که برای قانونگذار در راستای تحقق عدالت خط مشی تعیین می کنن و حرف از عدالت میزنن، در نهایت فردی را که رتبه اش از من بدتر بود مقاله و ... نداشت حتی از مصاحبه اش هم راضی نبود قبول شد "چون دانشجوی خودشان بود" ولی زحمات بنده که آن هم توی دوران خدمت سربازی کشیدم هدر رفت. و دلیل اش هم ب خاطر بی عدالتی آن اساتید بود که تو هر دانشگاه فروان پیدا میشن. در آخر صحبتم با این اساتید است که بزرگتر از استاد کاتوزیان که روحشان شاد، داشتیم ولی الان ایشان .....
نقل قول کردن
داود
0 #2 بدل از حبسداود 1394-01-28 09:57
سلام .با توجه به اینکه در قانون مبارزه با مواد مخدر گفته بازداشت بدل از جزای نقدی ده سال و در ماده 29قانون مجازات 92گفته بازداشت بدل از جزای نقدی بیش از سه سال نیست و این قانون اخف است و در قانون مبارزه با مواد مخدر امکان نسخ مصوبات اون قانون رو که مصوب مجمع تشخیص هست رو توسط مجلس داده میشه گفت قانون لاحق اون رو به جهت مساعد بودن نسخ کرده ؟
----------------------------
سلام. نسخ نشده است.
برداشت بنده از ماده ۴۵ قانون .... مواد مخدر: هدفشان از وضع این ماده، امکان اصلاح خود قانون می باشد و نه اینکه بتوان با وضع قوانین عام و خاص دیگری، احکام این قانون را منسوخه دانست.
جهت نظر موافق ر.ک. نظریه شماره 800/92/7 - 31/4/92
موفق باشید
نقل قول کردن
محمد
+3 #1 سپاسمحمد 1394-01-27 18:44
با سلام و درود فراوان، مقاله اي بسيار پر محتوي بود و حرف دل بسياري از دوستان و اساتيد بزرگ بنده هستند،بابت نگارش چنين مقاله بسيار سپاسگزارم.
نقل قول کردن

مطالب مرتبط