• برای ورود، کلیک کنید
پرینت

اندرزهایی حکیمانه در خصوص آزمون وکالت92 از سوی یک رتبه برتر

الرساله الاجوبیه فی الشرح الاهم المباحث الامتحان الوکاله العدلیه

اندرزهایی حکیمانه در خصوص آزمون وکالت92

حمد و سپاس دادار عالم راست و شکر بی‌شمار دانای پیدا و نهان را که انوار عنایت بی‌نهایتش شامل حال این احقر گشته و در آزمون کانون وکلای عدلیه در سنه 1433 قمری (1391 خورشیدی)، رتبه اول در کانون ولایت استراباد و در آزمون تصدی منصب قضا ایضاً رتبه 35 در کل بلاد اسلامی‌مان را نصیب‌مان نمود. و اما بعد، از آنجا که دوستانِ مشتاق و مشتاقانِ دوست راجع به طریقه‌ی سلوک و تفحص و تبحر در منابع ضرور برای این امتحان، از این حقیر پرس و جو بسیار می‌کردند بنا بر اصرار بی حد یاران، بر خود واجب دانستم از باب عمل به حدیث شریف "زکاة العلم إنفاقه"، مرقومه‌ای در حد توان نسبتا جامع را، از تجربیات و دانسته‌های ذی‌قیمت! خود در قالب رساله‌ی سوال و جواب برای مریدان راه و رهروان مرید بنویسم تا از فضل ما بهره‌ای برده و دعایی به جان ما دعا کنند. باشد که این رساله که بعد از مطابقه با نسخه‌ی علامه قزوینی و به نیت پاسخ به متداول‌ترین سوالات مبتلابه به زینت طبع آراسته شده است در برگیرنده‌ی تمام نصایح لازم برای آزمون وکالت بالاخص برای اهالی بلاد جرجان باشد. العبد الاحقر الفانی الشیخ محمد صالح بن محمد صفایی الجرجانی.

س) تعداد شرکت کننده و ظرفیت پذیرش کانون گلستان در سال 91 چند نفر بود؟

ج) سال گذشته در کانون گلستان کمتر از 1000 نفر شرکت کرده بودند و با سهمیه ایثارگران، 50 نفر اعلام ظرفیت شده بود. یعنی نسبت 20 به 1(در نهایت 1نفر سهمیه پذیرفته شد). در کانون مرکز اما حدود 16 هزار نفر شرکت کرده بودند و حدود 1000 نفر اعلام ظرفیت شده بود. یعنی نسبت 16 به 1. این نسبت‌گیری بعضی از دوستان رو به این نتیجه رسانده بود که احتمال قبولی در کانون مرکز بیش از کانون گلستان است اما در عمل اینگونه نبود و دوستانی که در کانون مرکز رتبه ای حدود 1100 رو آورده بودند در کانون گلستان اگر شرکت می‌کردند رتبه‌ی حدود 40 رو می‌آوردن و قبول می‌شدن. علت هم این است که در کانون مرکز سطح علمی شرکت کنندگان بالاتر است.

س) از کی شروع به خواندن کنیم؟

ج) من 20/2/91 سربازی‌ام تمام شد و تاریخ آزمون 19/8/91 بود. بعد از پایان خدمت حدود یک ماهی به استراحت و پرس و جو در خصوص منابع آزمون گذشت. "آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی" اولین کتابی بود که برای آزمون در 24/3/91 خریدم و با روزی 2 تا 4 ساعت مطالعه شروع کردم. پس هنوز دیر نشده. اگر امتحان آبان باشد از اول تیر ماه هم شروع کنید خوب است.

تذکر: زود شروع کردن ممکن است خوب باشد ولی خطر بزرگی هم دارد؛ اینکه طولانی شدن زمان درس خواندن باعث فرسایشی شدن مطالعه می‌شود و انرژیتان را برای حفظ معلوماتتان باید صرف کنین. پس تعجیل چندان فایده ندارد.

توصیه می‌کنم 3 تا 4 ماه را برای مطالعه مقدماتی و احاطه کلی بر مطالب و قوانین بذارین و دو ماه آخر رو برای تسلط و اشراف کامل بر مطالب و دو هفته آخر رو برای مرور نهایی و بازیابی آموخته‌ها.

س) روزی چند ساعت مطالعه باید کرد؟

ج) شروع هر کاری دشوار است، درس خواندن هم همین طور. پس با 2 تا 4 ساعت در روز شروع کردم. وقتی می‌خواستم مطالعاتم رو جدی‌تر کنم مرداد ماه در حالی که ماه رمضان را در آغوش داشت، از راه رسید. ماه رمضان هم که می‌دانید خواب بیشتر می‌چسبد تا درس! انقدر ساعات مطالعه ام در ماه رمضان پایین بود که گاهی "هَشی" (شیطانک وسوسه کننده درونم) به من می‌گفت "بابا سرنوشت تو به این امتحان بسته اس! امسال که باید درس بخونی اشکال نداره روزه نگیری!". راستش من هم داشتم گولش رو می‌خوردم ولی بعد زدم تو دهنش. شما هم مواظب باشین گول نخورین. خدا هم کمک می‌کنه! پس، از اول تیر تا آخر مرداد ماه فکر می‌کنم متوسط روزی 5 و حداکثر 6 ساعت بیشتر مطالعه نداشتم. نشان به این نشان که کتاب قانون آ.د.م. رو در 24/5/91 خریدم و قبلش این قانون رو نداشتم. در دو ماه اول سبکتر و سطحی‌تر مطالعه می‌کردم. در واقع مطالعه‌ی جدی و فشرده‌تر من از اوایل شهریور ماه یعنی 80 روز قبل از آزمون شروع شد و تقریبا اوایل آبان به اوج آمادگی خودم رسیده بودم و دو هفته‌ی آخر تنها تلاشم این بوده که بتوانم یافته‌های خودم رو تا روز آزمون حفظ کنم.

ممکن است در برهه‌های مختلف در طول درس خواندن دچار کسالت و خستگی و حتی تنفر از کتابها شوید. راهی جز این است که چند روز کامل درس را رها کنید تا بتوانید باز با اشتیاق کافی به درس برگردید.

س) حتما قبل از شروع به درس خواندن سطح علمی تان بالا بوده؟

ج) اصلا این‌طور نیست. نا امید نباشید. من قبل از اینکه شروع کنم میانگین درصدهام از 35 بالاتر نمی‌آمد. چون کلاسهای آدک رو در دوره کارشناسی اصلا نرفته بودم حتی فرق دادایار و بازپرس رو هم نمیدونستم بخاطر همین هم اول از آدک و کتاب دکتر خالقی شروع کردم. اصول فقه هم تقریبا هیچی بلد نبودم. تجارت فقط با مبانی اسناد تجاری آشنا بودم و در شرکتها و ورشکستگی تقریبا صفر بودم. فقط مدنی رو بخاطر گرایش ارشدم و آشنایی با مبانی اون حدود 50 می‍زدم و بقیه درسهارو هم تقریبا پیاده‌ی پیاده!!! بودم. پس فکر نکنین کار سختیه!

س) چه منابعی رو باید مطالعه کنیم؟

ج) منابع مختلفی رو برای آزمون وکالت معرفی می‌کنن. من قبل از شروع به مطالعه برای مشورت رفتم سراغ رتبه اول سالهای قبل کانون گلستان و با خانم صدف آرمان‌پور راجع به منابع آزمون صحبت می‌کردم، هر درسی رو که می‌پرسیدم، اولین و مهمترین و گاهی یگانه منبع اون درس رو "قانون" معرفی می‌کردند. اون موقع برام خیلی این جواب پذیرفتنی نبود ولی الان من هم بهترین، مهمترین و شاید یگانه منبع رو برای آزمون وکالت همون قانون می‌دونم.

الف) حقوق مدنی:

1) قانون مدنی: حدود 1300 ماده. با تاکید بر موادی که بیشتر مورد سوال هستن(ماده 183 تا 300). بعضی مواد اصلا مهم نیستن مثلا م950 تا 1000، بعضی مواد اهمیت کمی دارن. با مروری بر تستهای سالهای گذشته مواد مهم دستتون میآد.

2) قانون مدنی در نظم کنونی: خواندن این کتاب رو همه‌ی عقلا توصیه می‌کنند اما واقعیت اینه که من هنوز بعد از 10 سال این کتاب رو ندارم! و تا حالا هم این کتاب رو یه دور کامل هم نخوندم. برای امتحان ولی مواد 183 تا 300 رو از این کتاب خوندم. من بدون تسلط لازم بر این کتاب، مدنی رو 66 زدم البته سوالات مدنی امسال نسبتا سخت برآورد شده. احتمالا اگر به این کتاب مسلط باشین راحت 80 هم می‌زنین.

3) تست: "تست حقوق مدنی دکتر شهبازی" بی غلط ترین و مشروح ترین کتاب تستی است که تا الان دیدم. انصافا من که غلط مسلّمی رو توی این کتاب کشف نکردم. یک دور کامل زدم(2ماه آخر) بعضی تستهارو هم که جالب یا مهم بود علامت زدم و بعدا دوباره مرور کردم.

تذکر: وقتی تست میزنین دقت داشته باشین که تستها برای کدام آزمون است، ارشد، قضاوت یا کانون. سبک سوالات هر آزمون متفاوت از آزمون دیگست. بعضی مباحث مختص آزمون ارشده و در آزمون وکالت نمیآد مثلا بعضی موضوعات در بحث تعهدات.

تست حقوق مدنی انتشارات مجد هم کتاب قابل قبولیه ولی کتاب اول برتری غیر قابل انکاری به سایر کتب تست در این درس داره.

ب) آیین دادرسی مدنی:

1) قانون آ.د.م: 530 و اندی ماده داره. قشنگ بِجَوین قانون رو! کلمه کلمه‌ی قانون رو توجه و توجیه و تصویر کنین برا خودتون. و همچنین قانون احیای دادسرا.

2) کتاب: معمولا 3 جلد کتاب دکتر شمس رو میخونن ولی من نخوندم. البته چون آ.د.م. 2و 3 رو در دوره کارشناسی با خود دکتر شمس گذرانده بودم اشراف کلی به سبک دکتر شمس داشتم. به نظر من ضروری نیست این کتاب‌ها رو بخونین. نه بنیادین نه مشروح. هرچند خوندنش ضرر نداره اگه وقت اضافی داشته باشید در ماههای اول بخونین. ولی توصیه می‌کنم حتما کنار دستتون باشه. چون گاهی سوالاتی براتون پیش می‌آد ویا با بعضی پاسخها عجیب برمی‌خورین و ارجاعاتی در کتب تست به اینها میشه که نگاه به این کتب برای رفع تردید مفید است.

3) تست: یه کتاب تست آ.د.م. هست برای آقای کمالوند که نسبتا قابل قبوله. بد نیست اوایل یه دور بزنین. ولی به جرات کتاب تست آ.د.م. انتشارات مجد اثر دکتر حمید ابهری (که استاد راهنمای بنده هم بودن) رو بهتر و کم غلط‌تر می‌دونم. البته بعضی تستهای تالیفی در چاپهای اخیر این کتاب بیخودی تکرار شده.

ج) آیین دادرسی کیفری:

1) قانون آدک: بخورینش. موادش زیاد نیست. و قانون احیای دادسرا.

2) کتاب: بهترین کتاب در این درس کتاب آیین دادرسی کیفری دکتر علی خالقی است. بسیار بسیار بسیار کتاب روان و جالب و اشتیاق برانگیزیه. من این کتاب رو سه بار در این چند ماه خوندم. فقط هم به خاطر برجستگی این کتاب. البته خوندن این کتاب برای آزمون وکالت خیلی ضروری به نظر نمیرسه. چون دوستانی که جزوه و قانون تنها رو هم خونده بودن، بالای 70 زدن ولی کلا توصیه می‌کنم بخونین. برای مصاحبه قضاوت هم از این کتاب سوال می‌کنن ظاهرا.

3) جزوه: جزوه‌ی آدک استاد ساوالانی دیر به دست من رسید ولی وقتی خوندم خیلی از نکاتی رو که به زحمت از قانون در آورده بودم توی این جزوه دیدم و حسابی سوختم!

4) تست: کتاب تست آدک آقای رضا شکری، نشر مجد. باتوجه به اینکه گرایش مولف جزا بوده این کتاب نسبت به کتابهای دیگه ایشون، کم غلط تر و قابل قبول تر بود و توصیه میشه بعد از تسلط به قانون یه دور سریع بزنین تستهاش رو.

نکته طلایی: در ماه‌های آخر حتما 2 درس آیین دادرسی مدنی و کیفری را در کنار هم و به صورت تطبیقی بخوانید تا در امتحان کاملا بر موارد مشابه و مشترک مسلط باشید. (مثلا مهلتها، ضمانت اجراهای، مراجع و طرق اعتراض...) در تمام موارد مشابه در هر قانون به قانون دیگر ارجاع دهید. مثلا پس از صدور قرار اناطه در آدک بعد از یک ماه چه میشود، در آ.د.م. چه می‌شود؟ یا در آدک در چه مواردی "جلب" داریم و در آ.د.م. در چه موردی صحبت از جلب شده است(کارشناسی)؟ و الخ...

د) حقوق تجارت:

من در این درس آنچنان موفق نبودم. با توجه به زمانی که گذاشته بودم برای این درس، ایده آل برام 80 درصد بود اما وقتی از جلسه اومده بودم هیچ تصوری درمورد درصد احتمالیم نداشتم. 60 در صد زده بودم.

1) قانون تجارت: با لایحه اصلاح حدودا 900 ماده است. بسیار قانون فرار و بی مبنایی است. حفظیه حفظی. چند بار این کتاب رو با تمام قدرت و به قصد کشت به زمین کوبیدم!!! اما هر بار مجبور شدم باهاش آشتی کنم!

2) کتاب: کتاب دوست عزیزم جناب علی فلاح که از مجموعه کتب انتشارات دور اندیشان است کتابی مفید و البته برخلاف تصور اولیه، کمی سنگین است و با تسلط باید مطالعه شود. قانون تجارت در نظم کنونی رو اصلا نخوندم. کتابهای دکتر اسکینی و ... هیچ کدام رو نخوندم.

3) تست: من یه دوره‌ای تست حقوق تجارت انتشارات مجد تالیف آقای رضا شکری رو میزدم (چاپ85) ولی واقعا با این کتاب و پاسخهاش مشکل داشتم به خصوص از بحث اسناد تجاری به بعد. به خاطر همین انداختمش کنار و دیگه نزدمش چون واقعا به نظرم کتابی پر غلط بود و اعصابم رو به هم می‌ریخت، امیدوارم در چاپهای بعدی اصلاح شده باشه. یه کتاب تست هم بود تحت عنوان آسان‌ساز آقای فرشید فرحناکیان که بعضی ها تعریف می‌کردند ولی من حجم کتاب رو که دیدم اصلا سمتش نرفتم و عطایش را به لقایش بخشیدم و به نظرم آمد که وقتی رو که می‌خوام روی این کتاب بذارم بهتره روی قانون بذارم.

ه) جزای عمومی و اختصاصی:

با توجه به اینکه گرایش ارشدم خصوصی بود و سررشته‌ی قابل توجهی از مباحث جزایی نداشم و از طرفی هم برای تسلط بر این درس نه حوصله، نه علاقه و نه وقت کافی داشتم از اول درصد ایده آلم رو60 گذاشته بودم و بنا را بر این گذاشته بودم که با خواندن قانون حداقل 50 درصد رو بزنم. نتیجه امتحان مطلوب بود 53 درصد. البته جزای امسال راحت تر بود و میانگین نمره بالاتر بود اما من همین مقدار برایم رضایت بخش و مقصود بود.

1) قانون: قانون مجازات اسلامی که حدود 720 ماده است. 60 ماده اول(جزای عمومی) قابل توجه تر است چرا که نسبت به تعداد کم این مواد، سوالات زیادتری ازش میاد. مواد 500 به بعد هم که اصلا قابل یاد گرفتن نبود برام. مواد مربوط به "حدود" رو هم باید با اشتراک گیری یاد گرفت. دیات هم که روزنامه وار بخونین کافیه.

2) کتاب: من کتابی نخوندم در جزا.

3) تست: تست جزای عمومی آقای شکری از نشر مجد رو یه 200 -300 تایی زدم، دیدم خیلی وقت می‌گیره گذاشتمش کنار و دیگه تستی نزدم بجز گه گاه تستهای سالهای گذشته را از کتابهای طرح نوین.

و) اصول فقه:

اما اصول فقه! که خیلی ها ازش فرارین و اون هم از خیلی ها فراریه! این درس اگرچه ضریبش 1 است اما وقت گذاشتن روش جواب میده و خیلی ها ازش غافل میشن و بسیار هم ضرر میکنن.

1) کتاب: کتاب مشهور اصول فقه جناب ابوالحسن محمدی: این کتاب به نسبت طولانیه پس باید همون دور اول که مطالعه می‌کنید جاهایی رو که مَخلَص کلام رو نوشته علامت بزنین که دفعات بعد فقط همون هارو بخونین نه کل کتاب.

2) جزوه: جزوه ای منسوب به دکتر شهبازی هست که مختصر و مفید و البته فرار است. این جزوه رو هم باید چند بار بخونین. شاید این جزوه به تنهایی هم کافی باشد.

3) تست: تست اصول فقه دکتر شهبازی: یه صد تایی از این تست زدم ولی این تست هم نزد ما دوام نیافت و کنار گذاشته شد.

اگر علاقه ای به اصول ندارید سعی کنین با اقلا با خواندن جزوه دکتر شهبازی 40 تا 50 درصد بزنین. اصلا کار سختی نیست.

منابع حاشیه ای:

1) آرای وحدت رویه: حتما آرای وحدت رویه‌ای رو که در 2 -3 سال گذشته صادر شدن رو باید یاد چون معمولا از آخرین آرا سوال میآد.

2) قوانین فرعی: نگاهی به قوانین فرعی مثل قوانین راجع به وکالت، قوانین موجر و مستاجر ، قانون جرایم رایانه ای، قانون ... توصیه می‌شود. (من خودم فقط قوانین راجع به وکالت رو خوندم)

3) کتاب آخرین گام وکالت از موسسه دوراندیشان هم در دو هفته آخر توصیه می‌شود.

س) در کلاسها و آزمونهای کدام موسسه شرکت کنیم قبول می‌شویم؟

ج) هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند شما را در آزمون موفق کند، تنها و تنها خود شما هستین که می‌توانید با دقت و پشتکار و ذکاوت خود پیروز شوید و موسسات تنها می‌توانند مشوق و راهنمای شما باشند. من دوستان زیادی رو میشناسم که برای کلاسها و آزمونها هزینه های زیادی کردند اما موفق نشدند!

من شخصا تنها در یک آزمون آزمایشی از موسسه طرح نوین (در هفته آخر) شرکت کردم آن هم به اصرار دوست عزیز جناب محمد حسین زاده مهری. البته محمد هر هفته تستهای آزمونهای طرح نوین را برایم می‌آورد و می‌زدم. اشکال این تستها این بود که گاهی غلط زیاد داشتند ولی انصافا گاهی نکات بسیار قشنگ و لذت بخشی در این تستها وجود داشت.

نکته مهم: شرکت مکرر در آزمونهای یک موسسه باعث می‌شه به سبک سوالات اون موسسه عادت کنین و تستهای اون موسسه رو بالا بزنین. این باعث ایجاد تصور غلط و غیرواقعی از وضعیت علمی خودتون میشه و اونوقت که نتیجه آزمون بیاد، حالتون از این رو به اون رو میشه!

س) از کی شروع به تست زدن بکنیم؟

زمان خاصی نداره، من آ.د.م. رو اصلا از اول با تست شروع کردم. شما بعد از یک ماهی که مطالعه‌ی مقدماتی روی مواد قانون داشتید حتما باید جسته و گریخته تست بزنین. تست بزنین تا دستتون بیاد چی باید بخونین و چه نکاتی رو باید در قانون دقت کنین. پس تست زدن در ماه های اول برای اینکه بفهمین چی و چجوری باید بخونین لازمه! و در ماه های آخر برای سنجش و تسلط بر دانسته ها.

س) هر کتاب تست رو چند بار بزنیم؟

یکی از غلط ترین روشها به نظر من اینه که بعضی ها برنامه ریزی می کنی که فلان کتاب تست رو فلان بار تا آزمون بزنن. آقا مگه قانونه که چند دور بزنی. قانون رو صد دور بزن ولی تست رو یه بار بزن بسه. آره حالا اگه یه تستی جالب بود یا غلط زدی، علامت بزن کنارش که بعدا باز یه حالی ازش بپرسی و گرنه کتاب رو که لازم نیست کلا دوباره بزنی.

نکته: به پاسخ نامه‌های آزمون های حقوقی و حتی کتابهای تست اعتماد کامل نکنید و همواره به نگاه تردید با آنها برخورد کنید! اگر بعد از چند ماه مطالعه و تسلط نسبی، به نظر شما جواب سوالی گزینه 2 است، صرف اینکه در پاسخ نامه آمده گزینه 3، قبول نکنید، اگر حوصله ندارید علامت بزنید تا بعدا مسئله را حل کنید، یا بفهمید که چرا پاسخ شما اشتباه بوده و یا به این نتیجه برسید که پاسخ مولف ناردست است! جدای از اغلاط تایپی فراوان برخی کتابها، به یاد داشته باشید که مولفین این تست ها هم یکی مثل خود ما هستند!

س) چگونه خود را بسنجیم؟

برای پیدا کردن اعتماد به نفس و نیز سنجش میزان پیشرفت مان لازم است هر چند وقت یک بار لازم است خود را در درسهای مختلف بسنجیم. برای این کار باید به کتابهایی مراجعه کرد که تستها را دسته بندی موضوعی نکرده باشند و تستهای را سال به سال و آزمون به آزمون در کتاب آورده باشند. چرا که در این صورت وقتی مثلا تست جزای 84 رو می‌زنین، این تست از کل مباحث آمده نه بخش خاص و می‌تواند وضعیت نسبی شما را مشخص سازد.

س) ضرایب دروس در آزمون وکالت چند است؟

حقوق مدنی (ضریب 3) و آیین دادرسی مدنی(ضریب 3) باهم ضریب 6 دارند.

حقوق جزا(ضریب2) و حقوق تجارت (ضریب2) و آیین دادرسی کیفری(ضریب2)، باهم ضریب 6 دارند.

اصول فقه هم ضریب 1 دارد.

نکته: برداشت من این بود که سرمایه گذاری روی دروس آدم و آدک با توجه به حجم نه‌چندان زیاد مطالب آنها و مرتبط بودن آنها با هم، بهتر جواب می‌دهد. لذا برنامه ام را گذاشم که این دو درس را بتوانم 90 درصد بزنم که البته تقریبا جواب هم داد.

س) با چه درصدهایی رتبه اول شدی و درصد رتبه‌های بعد چطور بود؟

درصدهای من از این قرار بود: مدنی 66، آدم 88، آدک 83، تجارت 61، جزا 53، اصول فقه 70. میانگین درصدها: 72 درصد. معدل من شد 33/14. البته احتمالا قطعا معدل رتبه های اول استانهای قوی تر بالاتر از این باید باشد.

رتبه دوم آقای هادی رافضی شد با معدلی حدود 15/14 اما اختلاف رتبه سوم با ما دو نفر زیاد بود، معدلش حدود 70/12 بود اگه اشتباه نکنم و رتبه های بعد با اختلاف بسیار کم بعد از هم قرار داشتند. آخرین نفرات قبولی گمان میکنم معدلی نزدیک به 10 یا کمی کمتر داشتند.

س) آیا قبل از امتحان فکر می‌کردی چنین رتبه ای بیاری؟

من تا قبل از امتحان تنها هدفم قرار گرفتن در میان 50 نفر بود یعنی فقط میخواستم قبول بشم. اما بعد امتحان وقتی از معدلهای خود گفته‌ی شرکت کننده هارو باخبر می‌شدم، فقط معدل جناب رافضی از کف معدلی که برای خودم حساب کرده بودم بالاتر بود و فهمیدم از قرار معلوم جزو نفرات اول باید باشم.

چند توصیه پایانی:

1) بیش از اینکه تلاش کنید منابع بیشتری را بخوانید تلاش کنید بفهمید که چه چیزهایی را بیشتر باید بخوانید.

2) هر چیزی که از ذهن شما فرار می‌کند، یعنی می‌خواهد روز امتحان حال شما را بگیرد، پس هر مسئله‌ای را بیشتر فراموش کردید، بدانید که احتمال بیشتری دارد که در آزمون بیاید!

3) به یَک یَک کلمات قانون به عنوان یک نکته مهم نگاه کنین! هر کلمه ای رو که بهش کم توجهی کنین سر امتحان میاد باهاتون جبران می‌کنه و می‌چزونتون! ( البته این توصیه برای ماه‌های آخره)

4) چند بار زدن تستها، باعث حفظ شدن آنها و اعتماد به نفس کاذب می‌شود، خود را گول نزنید!

5) اگر امسال در آزمون موسسه ای شرکت می‌کنید که در سالهای گذشته نیز شرکت کرده اید و احساس می‌کنید نتیجه بهتری از پارسال دارید، مغرور نشوید، احتمالا سوالات برایتان آشنا هستند.

6) تست نزدن بهتر از این است که تستی را بزنید که غلط دارد! پس در انتخاب کتابهای تست دقت کنید!

7) من برای وکالت درس خواندم و اصلا برای آزمون قضاوت مطالعه‌ای نکردم، اما در آزمون قضاوت هم نتیجه‌ی بسیار خوبی گرفتم.

8) اگرچه در سالهای اخیر گفته شده است که دیگر صرفا از قانون سوال نمی‌آید، اما به نظر من این ادعا ذره ای باعث تضعیف اهمیت بی بدیل قانون به عنوان منبع آزمون وکالت نیست.

9) اگر متوجه شدید چیز دیگه‌ای شبیه اونچه دارید می‌خونین در مطالعات قبلی و در جای دیگه دیده اید، سرسری از کنارش نگذرین، سعی کنین پیداش کنین و باهم مقایسه کنین!

10) برای قبولی حداکثر 6 ماه زمان برای درس خواندن عالی است. با 3 ماه فشرده هم می‌توانید قبول شوید و حتی می‌توانید نتیجه خوبی بگیرید، اگر درست مطالعه کنید.

در پایان: آنچه نوشتم حاصل اطلاعات و برداشتهای شخصی من در مورد آزمون وکالت و منابع مربوط بود. مشورت با سایر دوستانی که قبول شده اند هم بی فایده نیست.

منبع: وبلاگ شخصی ایشان.

مدیریت سایت: 1. متن فوق، نظرات شخصی جناب آقای محمدصالح صفایی می باشد و شما با مسئولیت خودتان می توانید از این مطالب استفاده کنید.

مدیریت سایت: 2. به نظر حقیر، در مورد تست ها، کتب ساده ساز، نسبت به کتاب های آقای شکری کیفیت بهتری دارند.

نوشتن دیدگاه

لطفا قبل از پرسش، ابتدا نظرات قبلی را مطالعه کنید.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها   

kbb
0 #7 RE: اندرزهایی حکیمانه در خصوص آزمون وکالت92 از سوی یک رتبه برترkbb 1392-06-11 13:36
سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
منم نظرم شخصیمو میگم و اون اینه که دوستان بجای اینکه واسه یه درس چندین منبع مختلف رو مطالعه کنن یه منبع رو چندین بار بخونن
هرچند متوسط و ضعیف باشه
مطمینا بعد از دوبار خوندن اشکالاتش رو میتونن رفع کنن
خیلی از دوستان رو دیدم که جزوه موسسه الف و ب و ج و د رو با هم مطالعه میکنن
و این به نظر حقیر که البته کاملا شخصی هست صحیح نیست
از دوست جدا شدن و به یار نرسیدنه!
شعار موسسه گاج بود فک کنم:
بجای اینکه چندین کتاب را یک بار بخوانید
یک کتاب را چندین بار بخوانید
موفق و پیروز باشید
--------------------
سلام. کاملا موافقم. ممنون از اظهار نظرتان.
نقل قول کردن
ایران
+1 #6 RE: اندرزهایی حکیمانه در خصوص آزمون وکالت92 از سوی یک رتبه برترایران 1392-06-10 21:06
سلام

رتبه های برتری هستن که درصد های بسیار نزدیکی بهم دارن اما روش خوندن و منابعشون با هم تفاوت میکنه فکر نمیکنم نقد این افراد درست باشه چرا که هستن افرادی که فقط قانون خوندن افرادی که به داوطلبای موسسه ای معروفند و بعضی هائی که منابع قانون و کمک اموزشی رو استفاده کردن و همگی بهترین رتبه ها رو کسب کردن هر فردی برای خودش سیستمی داره و داوطلب ها باید از شناختی که از توانائی های خودشون دارن این سیستم رو انتخاب کنند بنا بر این واقعیت و اتفاقی که افتده کسب رتبه های تک رقمی هست و هیچ گونه نقدی بر این افراد و گفته شون وارد نیست.
بنده بر خلاف نظر دوستمون که نوشته های رتبه 1 رو نقد میکنند ایشون رو به طور جدی تائید میکنم...من خودم آدک رو فقط قانون و تست زدم و 70 به بالا زدم(دانشجوی دانشگاه ازاد شهرستان بودم و در محضر اساتید به نام هم نبودم و ارشد سراسری جزا رو با بهترین درصد ها از جمله جزای عمومی بالای 90 زدم)..بنده خودم 1 سال طرح نوین رفتم اکثر ارجاع پاسخنامه های آزمون ها به خود قانون بود...اگر یادداشت های دکتر فرجی در مورد طرح سوال رو یه نگاهی بندازید حد اقل 12 یا 14 سوال رو از خود قانون میدونن ما بقی هم باز بین قوانین فرعی و نظریات.

مگه نه اینکه کتاب های اموزشی برای روان کردن و پوشش منابع دیگر هستن؟شما اکثر رتبه های برتر رو ببینید میگن مهم ترین مسئله تسلط به قانون هست.شما سوالات آدم رو چک کنید تمام ارجاعات به قانون بر میگرده.دقت کنید اکثر سوالات از قانون هست و این با مسئله ای که برخی داوطلب ها قانون رو خوب متوجه نمیشن یا حوصله خوندن ندارن و سراغ منابع کمک اموزشی خاصی میروند تفاوت میکنه.

خود من تاکید زیادی رو منابع کمک اموزشی دارم و با ساده ساز ها و کمک حافظه و انواع جزوات و کتاب های طرح نوین و دوراندیشان آشنائی کامل دارم اما در حد منابع مکمل و منبع اصلی رو خود قانون میدونم.حد اقلش اینه که متن قانون مشخصه و صحیح اما تو اکثر منابع اموزشی اشتباهات و کاستی هائی هست که اگه شما خود قانون رو خوب نخونده باشید متوجه نمیشید.

درصد هائی که ایشون میگن کاملا منطبق و تائید کننده حرفای دکتر فرجی و رتبه برترهائی مثل نیما جهانشیری و... بر تاکید تسلط به قانون هست .

دوستدارتان
-----------------------------
سلام. متأسفانه اکثر موسسات مشکل عدم پاسخ صحیح به سؤالات را دارند. همین مؤسسه ای که نام بردید هم مستثنی نیست و بنده بارها ایرادات پاسخ های ارائه شده را دیده ام. یا ایرادات جزوات تدریسی شان را.
ضمن احترام به نظر حضرت عالی و تشکر از حضورتان، تصور بنده این است که صرف قانون کافی نیست و منابع حداقلی در کنار قانون نیاز است. داوطلب، پس از اینکه نکات قانون را یاد گرفت، می تواند مستقلا مطالعه را ادامه دهد. وگرنه به کتاب اساتید/کمک آموزشس/جزوه و ... محتاج خواهد بود. حتی برای متوجه شدن برخی قوانین نیاز به کتاب مکمل است. به طور مثال: در درس آ.د.ک. بنده تصور نمی کنم که کسی بتواند همه مواد را به خوبی متوجه شود. حتما بایستی یک کتاب در این زمینه مطالعه کند تا ارتباط بین مواد را متوجه شود. (هرچند قریب به اتفاق سؤالات این درس از متن قانون طرح می شوند.)
موفق باشید.
نقل قول کردن
milad law
+1 #5 ارشد یا وکالتmilad law 1392-05-18 09:10
باسلام میخواستم بپرسم کسی که کارت معافیت یا پایان خدمت داره بهتره که در ازمون ارشد شرکت کنه یا ازمون وکالت؟؟؟؟؟؟؟؟
-----------------------
سلام. بسیاری، هر دو را انتخاب می کنند. شما هم هردو را انتخاب کنید. ابتدا برای کانون مطالعه کنید، بعد از 1 آذر، یک روز استراحت کنید و شروع کنید برای ارشد.
نقل قول کردن
محمد صالح صفايي
+1 #4 چند توضيحمحمد صالح صفايي 1392-04-19 23:39
با عرض سلام و خسته نباشيد: با تشكر از اينكه اين مطلب رو جهت استفاده دوستان انتشار داديد، ذكر چند نكته رو در تكميل اين مطلب لازم مي دونم:
* اولا حد و اندازه ي بنده نه به حدي است كه عزيزان تصور نموده‌اند و بنده را نواخته اند. بنده ليسانسم رو سال 85 گرفتم و واقعيت اين است كه در بهره گيري از محضراساتيد كوتاهي بسيار داشتم و فاصله افتاد بين مقاطع مختلف.
* اين كه در سالهاي گذشته كتبي را كه مطالعه كرده ام كه با خواندن قانون، راحت تر فهم ايجاد مي شود مطلب صحيحي است.
* بنده به هيچ وجه در خصوص كتاب آسان ساز آقاي فرحناكيان اظهار نظر ماهوي نكردم بلكه با توجه به حجم كتاب و وقت كم تنها ترجيح دادم سراغ اين كتاب نروم( البته نقل تحسين هم كرده ام).
* تاكيد بر متن قوانين به اين علت است كه شما اگر به تمام دكترين هاي مربوط به موضوعي هم اشراف داشته باشيد و اگر به تمام مباني فقهي موضوع هم آگاه باشيد، آنچه در نهايت براي آزمون وكالت (نه ارشد) به درد شما مي‌خورد نص قانون است.
* گمان نمي كنم در خصوص درس مدني تاكيد مدام و ويژه اي به قانون، سواي آنچه در خصوص كليه دروس بوده، كرده باشم.
* نميدانم دقيقا از كجاي مطلب اين برداشت شده است كه براي كتاب كمك درسي اهميت قائل نبوده ام. تاكيد من بر اين است كه هر كتابي را نخوانيد بلكه كتابهايي را بخوانيد كه ارزش خواندن داشته باشند، برخي از اين كتب و جزوات را هم كه مي‌شناختم معرفي كرده ام. علت هم آن است كه متاسفانه برخي از دوستان را آنقدر درگير كتب فرعي و حاشيه اي ميشن كه از منابع اصلي غافل ميشن و آخر هم نتيجه ي مطلوب رو به دست نمي آرن.
* در زمان درس خواندن هم خيلي از دوستانم در مورد منابع و روش درس خواندن و حتي تست زدن، روش من را قبول نداشتند و اعتقاد داشتند كه درس را جدي نمي‌خوانم، اما خود يا قبول نشدند يا آخرين نفرات قبولي بودند.
* در مورد عزيزاني كه ميگن در دانشگاه هاي سطح پايين تر درس خوندن: درست است بنده دانشگاه شهيد بهشتي ليسانس گرفتم ولي واقعيت اينه كه تا زماني كه ارشد رو در يه دانشگاه ضعيف تجربه نكرده بودم،‌ قدر اساتيد و لحظاتي رو كه از دست دادم نفهميدم: فكر كنيد مدني 3 رو با دكتر مهدي شهيدي داشتم ولي تنها 2 جلسه در اين كلاس شركت كردم!!! غفلت از اين بزرگتر؟!!! يا آدك 1و 2 رو اصلا يك جلسه هم كلاس نرفته بودم يا مدني 7 و 8 رو كه با دكتر كاشاني داشتم يا جزاي اختصاصي با دكتر مير محمد صادقي، تصور كنين من كلاس اين استادهارو حداكثر از 2 جلسه نرفتم!!! نتيجه اين غفلتها هم عقب افتادن بود! شمايي كه دانشگاهت خوب نبود با مني كه دانشگاه خوب بودم و استفاده نكردم فرق چنداني نداري ... پس نا اميد نباش!
در پناه حق
محمد صالح صفايي
------------------
سلام. ممنون از حضورتان.
نقل قول کردن
یونس
-1 #3 جزوه جزوه‌ی آدک استاد ساوالانییونس 1392-04-13 15:45
با سلام و خسته نیاشید خدمت .....گرانقدر بنده دنبال جزوه‌ی آدک استاد ساوالانی هستم باید از کجا گیر آورد؟ لطفا راهنمایی کنید؟ یا اگه خودتون دارید به ایمیلم بفرستید چون به شدت نیاز دارم با تشکر
-------------------
سلام. شعبه اصلی موسسه دادآفرین دارد.
نقل قول کردن
سمانه نباتی
0 #2 RE: اندرزهایی حکیمانه در خصوص آزمون وکالت92 از سوی یک رتبه برترسمانه نباتی 1392-04-12 05:37
با سلام ابتدای امر بخاطر کسب این رتبه به ایشان تبریک میگم وامیدوارم سیر موفقیتهای ایشان ادامه داشته باشه. ولی مشکلی که ماها بعنوان فارغ التحصیلان دانشگاههای متوسط داریم اینه که اصلا سطح علمی دانشگاهامون قابل قیاس با دانشگاههای تهران نیست و قبولی ماها نیروی ده برابر شماها میخواد. پس برامون دعاکنید
----------------------------
سلام. با شما چندان موافق نیستم. نیروی ده برابر نیاز نیست. داوطلب باید کتاب ها را بخواند تا نکات قانون را متوجه شود، حال شاید یکی مثل ایشان، کتب را خوانده، و الآن که قوانین را مطالعه می کند، دیگر نیاز چندانی به کتب ندارد. اگر لیست موفق های آزمون های وکالت و ارشد و ... را ببینیم، متوجه خوهیم شد که بسیاری از افراد موفق، از دانشجوهای شهرستان ها بودند، آن هم پیام نور و آزاد. پس تلاش کنید، بهانه ای نیست، اگر با برنامه و درست تلاش کنید؛ انشاءا... موفق خواهید شد
نقل قول کردن
ساده ساز
+1 #1 تشکر و نقدساده ساز 1392-04-11 07:39
با سلام
مدیریت محترم وبلاگ
بسیار خرسند شدم که هنوز افرادی هستند که به فکر هم نوعان خود میباشند.
مطالب دوست بزرگوارتان را با دقت خواندم. ذکر چند نکته را ضروری دانستم:
1. اولا توصیه های ایشان فقط برای افرادی در حد و اندازه خودشان مفید است.
ایشان نباید خود را که چهار سال از محضر بهترین اساتید کشور بهره برده اند و ساعت ها در سر کلاس درس بوده اند با دانش آموختگانی که از کلاس درس و استاد خوب محروم بوده اند قیاس نمایند. که صد البته قیاس مع الفارق است.
2. در معرفی منابع بالاخص درس مدنی مدام بر متن قانون تأکید کرده اید. حال سؤالم این است که افرادی با توان ایشان قدرت درک و تجزیه و تحلیل مطالب را دارند سایر افراد چی؟ً!؟ بنابراین شخصی که مبانی را نزد بهترین اساتید آموخته است و گرایش ارشدش نیز خصوصی است نباید در معرفی منابع خود را محور قرار دهد بلکه باید به عموم توجه داشته باشد.
3. از سوی دیگر آشنایی ایشان با کتب کمک آموزشی در حد ابتدایی بوده است. ایشان به راحتی بهترین کتب تست آ.د.م. و حقوق تجارات اثر استاد فرحناکیان استاد دادآفرین را نایده گرفته اید.
4 . ایشان بدیهی ترین نکات و شیوه های تست زنی را نفی کرده اند؟!؟ بنده خودم بیش از 40% اطلاعاتم را از تست خوانی نه تست زنی به دست آورده ام. حتما بر تفاوت تست زنی با تست خوانی واقفند!
جالب این است که بخشی از سخنان ایشان نافی بخش های دیگر است: "3) جزوه: جزوه‌ی آدک استاد ساوالانی دیر به دست من رسید ولی وقتی خوندم خیلی از نکاتی رو که به زحمت از قانون در آورده بودم توی این جزوه دیدم و حسابی سوختم!" این سخن خود بیانگر آن است که یک منبع کمک آموزشی خوب تا چه حد می تواند در صرفه جویی و کاهش فعالیت ذهن و جلوگیری از دلزدگی از مطالعه مؤثر باشد.
اما یه نکته بسیار مهم اشاره کرده اند: "هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند شما را در آزمون موفق کند، تنها و تنها خود شما هستین که می‌توانید با دقت و پشتکار و ذکاوت خود پیروز شوید و موسسات تنها می‌توانند مشوق و راهنمای شما باشند. من دوستان زیادی رو میشناسم که برای کلاسها و آزمونها هزینه های زیادی کردند اما موفق نشدند!" و این سخن همان شعار همیشگی وب سایت ماست: "عنصر اصلی تلاش و کوشش خود داوطلب است"
در پایان باز هم از کمک ایشان به داوطلبان آزمون های حقوقی متشکرم و این نکته را هم متذکر می شوم یه شخص موفق لزوما یک مشاور موفق نیست.
با سپاس از زحمات حضرتعالی در راهنمایی بدون چشمداشت داوطلبان آزمون های حقوقی و یافت و ارائه مطالب مرتبط با آزمون ها
اجر شما با دلدارتان آقا امام زمان (عج)
------------------------
سلام. دکتر جان ممنون از اینکه وب حقیر را مشاهده می کنید. بنده هم کاملاً با نظرات حضرتعالی موافق هستم، مطلب فوق صرفاً جهت اطلاع داوطلبان در سایت قرار گرفته است.
از حضور سبزتان متشکرم.
نقل قول کردن