دست نوشته

دست نوشته مدیران سایت

پرینت

راه‌اندازی کانال کتابخانه تخصصی در تلگرام

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

بسم الله الرحمن الرحیم

به پیشنهاد دوستان، کانالی را برای معرفی و ارائه آثار حقوقی در جهان راه‌اندازی کردم. در این کانال به منابع لاتین حقوقی دسترسی خواهید داشت.

کتابخانه لاتین سایت آزمون آنلاین حقوقی شامل کتاب، مقاله، پایان‌نامه، رساله دکتری و گزارش‌های علمی حقوقی می‌باشد.
هدف از ایجاد کانال فوق، جذب مخاطب عام نبوده و صرفاً درصدد 1. تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع «لاتین» و 2. معرفی منابع جدید هستم.

شایان ذکر است بسیاری از منابعی که در این کانال بارگزاری خواهد شد، از طرق عادی قابل دانلود نبوده و جهت تهیه هریک از آن‌ها بایستی چند صد دلار هزینه شود؛ در حالی که این کانال به‌صورت رایگان نسبت به تأمین منابع اقدام خواهد کرد. انشاءالله...

ورود به کانال

https://telegram.me/lawlib


@LawLib

پرینت

فيلسوف عدالت و آزادى : به بهانه سالروز درگذشت استاد دكتر كاتوزيان

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

١١ شهريور ماه سالروز درگذشت ، اسطوره علم و ادب ، استاد بي بديل حقوق ايران ، دكتر ناصر كاتوزيان است . به همين جهت ، به سه بعد  بي نظير شخصيت ايشان اشاره مى كنم :
الف؛ عدالت محوري ؛ دكتر كاتوزيان را بايد فيلسوف عدالت در ايران معاصر ناميد . روزي در دانشكده حقوق به ديدارش رفتم ، در حالي كه نوشته هايي در دست داشت ، طبق معمول چهره ايي خندان و آرام بخش داشت . وقتي به صورتش نگاه مي كردم ، تمام خوبي هاى دنيا را در چهره اش مى ديدم . از من پرسيد ؛ مى داني اين ها چيست ؟ عرض كردم استاد حتما كتاب جديدتان . گفت ؛ نه . اين تمام عمر من است . نامش گامي به سوي عدالت است . مجموعه اي از سخنراني ها و نوشته هاي پراكنده و مقالات و اظهار نظرها به مناسبت هاى مختلف است . خواستم بگويم همه عمر من گامي به سوى عدالت بوده است  . از سخنراني اش در كاخ دادگسترى در محاصره گارد جاويدان گفت و مطالب زيباي ديگر . مى گفت كار حقوقدان توضيح واژه هاي قانون نيست ، حقوق دان بايد قانون سخت و متصلب را در مقابل عدالت خم كند . بايد تمام تلاش خويش را بكار بگيرد تا چهره اى از عدالت را به تصوير بكشد و عدالت را معيار كار خويش قرار دهد . هر مطلبي را يكبار مي نوشت و نيازي به پاكنويس نداشت . در كتاب هاي فلسفه حقوق و مباني حقوق عمومي هم به تفصيل در باره عدالت سخن گفت . هـيچ حقوقدان و فيلسوفي در ايران به اندازه ايشان دغدغه عدالت نداشته است . روزى هم در منزلش ، نوشته هاي كوتاه  و بلندى را به من نشان داد و گفت اينها آراء من در هنگامي است كه قاضي بوده ام ، پيشنهاد چاپش را دادم و استاد پذيرفت ، نام آن كتاب را هم عدالت قضايي گذاشت .
ب: آزادي خواهي  : دكتر كاتوزيان يك آزاديخواه به معناي واقعي بود ، نوشته هاي مفصلي در باره آزادي نوشت ، فصل مهمي از كتاب مبناى حقوق عمومى را به آزادي اختصاص داد . در كتاب گامي به سوى عدالت هم ، بارها در باره آزادى مطلب نوشت ، ايشان از تدوين كنندگان اصلي پيش نويس قانون أساسي است كه سرگذشت آن در جلد اول كتاب گامي به سوى عدالت آمده است . تمام تلاش خويش را بكار بست تا اصول مهمي از قانون أساسي به آزادى اختصاص داده شود. اصول مترقي قانون أساسي در باره آزادي مديون قلم تواناي دكتر كاتوزيان است .
ج ؛ آزادگي ؛ ويژگي ديگر استاد ، حريت و آزادگي بود .  هـيچ تمايلي به نزديك شدن به صاحبان قدرت نداشت ، روزى از ايشان شنيدم كه مرحوم دكتر بهشتي به من زنگ زد و از من خواست كه در باره قوه قضاييه با ايشان نشستي داشته باشم . من به ايشان گفتم كه چون شما رييس حزب جمهوري اسلامى هستيد و قاضي بايد بي طرف باشد ، نمي توانيد رييس ديوان عالي كشور باشيد ، از حزب استعفاء بدهيد تا من با شما ملاقات كنم . من خودم از آيت الله موسوي اردبيلي اين داستان را شنيدم ، كه من به ايشان زنگ زدم و گفتم من رييس حزب جمهوري نيستم ، و مي خواهم با شما مشورت كنم كه استاد پذيرفتند. يك استاد دانشگاه به معناي واقعي هرگز به دنبال اربابان قدرت راه نمي افتد ،  هرگز علم و موقعيت اجتماعي خويش را به حراج نمي گذارد . هـيچ قدرتي نتوانست دكتر كاتوزيان را بخرد و برده خويش سازد ، اين او بود كه همواره ، همه را در مقابل علم و آزادگي خويش خاضع مي گرداند . اين آيه قران در باره حضرت يحيي ع را در باره ايشان تكرار مي كنم ؛ سلام عليه يوم ولد و يوم يموت و يوم يبعث حيّا
سلام بر او ؛ روزي كه به دنيا آمد .
سلام بر او ؛ روزى كه از دنيا رفت .
سلام بر او ؛ روزي كه دوباره برانگيخته شود .

کانال تلگرام دکتر عباس شیری

پرینت

گلستان سعدی و مجازات اعدام!

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

صبح امروز گلستان می‌خواندم و نکته جالبی در خصوص دیدگاه حضرت سعدی نسبت به مجازات اعدام/ عدم تعجیل در اجرای اعدام مشاهده کردم. بد نیست متن مذکور را که از گنجور برداشتم، شما هم ببینید.

 

کشتن بندیان تأمل اولی تر است به حکم آن که اختیار باقیست توان کشت و توان بخشید و گر بی تأمل کشته شود محتمل است که مصلحتی فوت شود که تدارک مثل آن ممتنع باشد

نیک سهل است زنده بی جان کرد

کشته را باز زنده نتوان کرد

شرط عقلست صبر تیر انداز

که چو رفت از کمان نیاید باز

 

برخی حضرت سعدی را به تناقض گویی متهم کرده‌اند. صرف نظر از صحت و سقم این استنباط‌ها در سایر موضوعات، در موضوع فوق‌الاشاره باید عرض شود که:

عده‌ای می‌گویند حضرت سعدی با قصاص مخالف است. عده‌ای هم می‌گویند دفاع مشروع را قبول نداشته و ...؛ اما بدیهی است که داستان‌هایی چون کشتن‌ دشمن‌ بی‌تأمل‌ با داستان کشتن بندیان...، وحدت موضوعی ندارند و در داستان مارالذکر حضرت سعدی دیدگاه خود را در خصوص اعدام بیان داشته‌اند نه قصاص، دفاع مشروع و ... .

 

پرینت

دسترسی رایگان به مجله‌های حقوقی

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

ژورنال‌های علمی از منظر دسترسی، به  non-OA و OA تقسیم می‌شوند. در دسته اول، برای دسترسی به مقالات انتشار یافته در ژورنال، بایستی هزینه‌ای پرداخت شود. در ژورنال‌های دسته دوم، کاربران، به صورت آزاد می‌توانند به دانلود مقالات منتشره اقدام کنند.

بسیاری از پژوهشگران حقوقی، به مقالات ژورنال‌های پولی (non-OA) نظیر آنچه در SAGE, WILEY, OXFORD JOURNALS و ... درج شده، دسترسی ندارند؛ مگر از طریق سرویس ارائه شده توسط برخی دانشگاه‌ها، آن‌هم فقط در خصوص چند ژورنال خاص.

سامانه  The Law Review Commons مجموعه‌ای از مجلات حقوقی را در تمامی حوزه‌های حقوقی گردآوری کرده است. مقالات منتشر شده در این مجلاتِ به اصطلاح Open Access را به صورت رایگان می‌توانید دانلود کنید.

شایان توجه است، سامانه  The Law Review Commons بیش از 250 ژورنال حقوقی (185 هزار مقاله) را در موضوعات زیر پوشش داده است.

پرینت

مقررات کیفری «قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه»

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

 ماده۴۹ـ مراجع قضائی مکلفند در دعاوی مربوط به حوادث رانندگی، در صورت وجود بیمه‌نامه معتبر و مکفی و احراز اصالت آن، صرفاً متناسب با جنبه عمومی جرم برای راننده مسبب حادثه قرار تأمین صادر کنند.

 تبصره ـ عدم اجرای این ماده مستوجب مجازات انتظامی‌درجه سه موضوع ماده (۱۳) قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب ۱۷/۷/۱۳۹۰ برای متخلف است. بیمه مرکزی مکلف است با رعایت مفاد ماده (۵۶) این قانون اطلاعات مربوط به بیمه‌نامه و بیمه‌گذاران را به نحوی در اختیار قوه‌قضائیه قرار دهد که امکان دسترسی مراجع قضائی برای بررسی اصالت بیمه‌نامه وجود داشته باشد.

 

ماده۵۳ ـ ادارات راهنمایی و رانندگی و پلیس‌راه حسب مورد مکلفند علاوه بر ثبت جزئیات حادثه در «سامانه جامع حوادث رانندگی»، نسخه‌ای از آن‌را به زیان‌دیده و مسبب حادثه تسلیم نموده، رسید دریافت نمایند.

 عدم اجرای تکلیف مذکور مستوجب مجازات مقرر برای لغو دستور موضوع ماده (۳۸) قانون جرائم نیروهای مسلح مصوب ۹/۱۰/۱۳۸۲ است.

 

بخش ششم ـ مقررات کیفری

ماده۵۹ ـ عدم پرداخت حقوق قانونی صندوق از سوی بیمه‌گر یا نمایندگی آنان، مصرف درآمدهای صندوق در غیر از موارد مصرح قانونی و همچنین عدم اجرای تکالیف مقرر در مواد (۴۵) و (۴۶) و (۴۸) این قانون علاوه بر تخلف اداری یا انتظامی در حکم دخل و تصرف در وجوه عمومی است.

ماده۶۰ ـ فروش هر نوع بیمه‌نامه یا مبادرت به عملیات بیمه‌گری یا نمایندگی بیمه بدون مجوز قانونی، در حکم کلاهبرداری است و مرتکب علاوه بر مجازات کلاهبرداری، ضامن جبران خسارت وارده حسب مورد به زیان‌دیده یا صندوق به نرخ  روز جبران می‌باشد.

ماده۶۱ ـ هرکس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری درجه شش و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود. شروع به جرم مندرج در این ماده علاوه بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی، مستوجب جزای نقدی درجه پنج می‌باشد.

ماده۶۲ ـ هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به‌عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند به مجازات حبس درجه هفت محکوم می‌شود؛ راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.

ماده۶۳ ـ در صورتی‌که مسؤولیت مسبب حادثه مشمول تعهدات بیمه‌گر باشد، جز در موارد مصرح در ماده (۱۵) این قانون، مقررات مربوط به نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در خصوص وی قابل اجراء نیست.

پرینت

جرم‌انگاری؛ حتی در قانون بودجه سال 1395

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

بصره۱۴ـ در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۵ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و ردیفهای یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روشهای پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام نماید.

الف ـ دولت موظف است در سال ۱۳۹۵ یارانه نقدی خانوارهایی که سرپرست آنها مشمول عناوین زیر هستند را حذف کند:

۱ـ کلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل سیصد و پنجاه میلیون (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد.

۲ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان

۳ـ کلیه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و کلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و کلیه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد.

۴ـ کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شرکتهای دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانکها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و کلیه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد.

۵ ـ کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور

۶ ـ کلیه اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد فوق، ذکر نشده‌اند.

ب ـ از ابتدای تیرماه ۱۳۹۵ پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب  می‌شود.

ج ـ دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه را ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی می‌باشد.

دـ در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی منابع حاصل از اجرای بند (الف) این تبصره به‌شرح زیر هزینه می‌گردد:

۱ـ سی‌درصد (۳۰%) جهت یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی و ایثارگران و رزمندگان معسر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان

۲ـ سی‌وپنج درصد (۳۵%) جهت پرداخت یارانه سود تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و صادراتی

۳ـ پانزده درصد (۱۵%) جهت حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف شدت انرژی

۴ـ بیست درصد (۲۰%) جهت ارائه مشوقها و زیرساخت‌های صادراتی

آیین‌نامه اجرائی این بند توسط کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف مدت یک‌ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ه‍ ـ دولت موظف است در تشخیص خانوارهای سه دهک اول درآمدی تعداد جمعیت خانوار را مورد توجه قرار دهد.

وـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است هر سه‌ماه یک‌بار گزارش اجرای این تبصره را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

زـ کلیه کسانی که واجد شرایط دریافت یارانه هستند می‌توانند به دولت اجازه دهند که یارانه آنها را به افراد نیازمند خاص یا عام یا طرحهای عمرانی استانی انتقال دهند.

ح ـ دولت مکلف است حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفت‌گاز (گازوئیلی) و دوگانه‌سوز را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفاً با استفاده از کارت مذکور و براساس بندهای زیر انجام می‌پذیرد:

۱ـ هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت شود.

۲ـ قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال۱۳۹۴ با رعایت بندهای این تبصره خواهد بود.

۳ـ در صورتی‌که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه و یا مازاد برسهمیه تعیین‌شده توسط دولت (سهمیه پایه) سوخت‌گیری کند، بهای سوخت تحویلی براساس قیمت تمام‌شده خواهد بود.

۴ـ قیمت تمام‌شده موضوع این تبصره عبارت است از قیمت تحویل در بندر (فوب) خلیج فارس به اضافه هزینه‌های جانبی شامل ریزش، تبخیر، بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی موضوع جزء (۲) تبصره ماده (۱۶) و بند (ج) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ کارمزد مناسب پرداختی به جایگاهداران که توسط دولت تعیین می‌شود.

ط ـ دولت موظف است پس از تصویب این قانون نسبت به ثبت‌نام افرادی که موفق به ثبت‌نام برای دریافت یارانه نشده‌اند اقدام و پس از ثبت‌نام نسبت به پرداخت یارانه آنان اقدام کند. ثبت نام در فرمانداری‌ها انجام می‌شود.

پرینت

بازگشت

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

بسمه تعالی

پس از غیبتی دو ماهه، از امروز، فعالیت سایت به روال عادی خود باز خواهد گشت.

منتظر پست های جدید باشید!

پرینت

غیبت چندماهه- از 15 بهمن 94 تا اردیبهشت 95

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

ضمن عرض سلام ادب

با توجه به توفیق اجباریِ پیش‌آمده، چند هفته‌ای به پنل مدیریت سایت دسترسی بسیار محدودی خواهم داشت.

سعی می‌کنم با یکی از دوستان دوره دکتری هماهنگ کنم تا مطالب سایت را بروز نگه دارند.

بهترین‌ها، آرزوی من برای شما همراهان وفادار آزمون آنلاین حقوقی است.

پرینت

معرفی مجلات معتبر حقوقی (زبان انگلیسی)

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

Law Journals of the Oxford University Press

The Cambridge Law Journal

در ادامه مطلب لیست ژورنال های بیشتری را می توانید مشاهده کنید. این مطلب از ویکی کپی شده است

پرینت

پس دادنِ درس

نوشته شده توسط دانشجو در . ارسال شده در دست نوشته

با وجود عدم اهليت و داشتن اعسار در مقام بيان،
 ميخواهم امروز وكالتاً درس پس دهم.
 اقرار كنم به غايب شدنت در ميان مان.
 شهادت دهم بر محجور و مفلس شدنمان بعد از تو.
 امروز دانستم كه ميراث بزرگان علاوه بر اجداد و اولاد و اقارب ، بي حاجب و نقصان و حرمان به غير خويشان نسبي و سببي به مجهول و محجور و معدوم هم مي رسد.
 اكنون ايجاب تو را در وصايت عهدي مبني بر احياي افكار مرده و موات و حيازت انديشه هاي ناب بدون اعراض و اكراه و اضطرار قبول مينماييم.
 با اينكه تهاتر و ابراء ديني كه تو بر ما داري بصورت عمري ممكن نيست ،
 اما در وفاي به عهد مي كوشيم و اجاره تمليك منافع آموزه هايت و انديشه هايت را ضمان عهده ميكنيم و حواله به غير نخواهيم داد.
كه تو خود اعتبار امر قضاوت شده ايي..
(تقديم به روح بزرگ پروفسور اميرناصر كاتوزيان)

پرینت

در سوگ سردار عدالت

نوشته شده توسط رسول سعادت نیا در . ارسال شده در دست نوشته

« در سوگ سردار عدالت»

امروز دلم سخت پریشان و نزار است

با رفتن  گل ذکر لبم داغ هزار است

در شهریکی شهره ی آفاق جهان بود

که ازرفتن او داغ وطن دامنه دار است

عیّاری او ورد زبان است همیشه

 ابراری اورا محکی بهر عیّار است

با رفتن سردار عدالت همه ی شهر

در سوگ نشستند وجهان تیره وتاراست

بر پرده هستی چو نباشد رخ عیّار

بی پرده بگویم که فقط نقش غباراست

این شهر چو قار است و دگرنیست مثالش

تا روز نماید  به چراغی که وقار است

با دوده ی کلکش  ز دو عالم بزدایند

جوری که به سرسبزی هرشاخ چنار است

«دلخون» زغم حضرت استاد چنین گفت:

امروز دلم سخت پریشان و نزار است

93/6/13

رسول سعادت نیا«دلخون»

پرینت

سخنان همسر محترمه استاد کاتوزیان در مراسم تشییع پیکر ایشان

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

اینگونه گفت معشوقه استاد:

ﺩﻛﺘﺮ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻋﺎﺷﻖ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﻮﺩ. ﻣﻲ‌ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﻧﻔﺲ ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻣﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﻤﻮﻱ ﺩﻛﺘﺮﻡ. ﺳﺎﻝ ١٣٣٣ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﺮﺩﻳﻢ. ﻋﺸﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ٦٠ ﺳﺎﻝ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪ. ﻫﻤﺴﺮﻡ،ﭘﺴﺮﻡ، ﺭﻓﻴﻘﻢ بود ... .

ﺩﺭ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﻱ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺎﻟﻲ ﺧﻮﺑﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ. ﺍﻭﺍﻳﻞ ﻋﻀﻮ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺒﺪﻝ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺑﺨﺶ ﺍﺭﺍﻙ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺷﺐ ﻫﺎ ﻧﺎﻥ ﻭ ﭘﻨﻴﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﺭﻭﻱ ﻛُﺮﺳﻲ ﻛﺒﺮﻳﺖ ﺑﺎﺯﻱ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ. ﺷﺐ ﻫﺎﻱ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺧﻮﺍﺏ ﮔﺎﻫﻲ ﺻﺪﺍﻱ ﺗﻖ ﺗﻖ ﻣﻲ ﺁﻣﺪ. ﺍﺯ ﺩﻛﺘﺮ ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ ﺻﺪﺍﻱ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﮔﻔﺖ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻴﺴﺖ ..ﺩﺭ ﻓﻜﺮ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﻓﺮﺩا،ﺷﺴﺖ ﭘﺎﻫﺎﻳﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺯﻧﻢ ...

 ﺍﮔﺮ ﻓﻜﺮ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻤﺒﻮﺩ ﻣﺎﻟﻲ ﻧﺎﺭﺍﺣﺘﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ...! نداشتیم

ناصر تا آخر عمر به کسی تعظیم نکرد، حرف زور از کسی نمی پذیرفت، دستبوس کسی، جز استاد خویش( مرحوم سنگلجی) نبود و برای اساتید خود قائل به احترام بود، دانشگاه را خانه دانشجویان می دانست و آنرا متعلق به مسئولان و پدر کسی نمی دانست. می گفت :" دانشگاه خانه من است و دانشجویان را فرزندان خود و سرمایه های خویش دانسته و حتی، آنها را بهتر از خود می دانست و دوست و عزیز می داشت....".!

ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﺎﻝِ ﭘﺪﺭ ﻛﺴﻲ ﻧﻴﺴﺖ!.. دانشگاه مال منه، ﺧﻮﻧﻪ ﻱ ﻣﻨﻪ.. برای من مهم نیست کی میخواد من تو دانشگاه باشم، کی نمی خواد، دانشگاه تهران ﻣﺎﻝِ ﺑﭽﻪ ﻫﺎﺳﺖ

یک آرزو هم داشت که الحمدالله براورده شد. و اون نوه کوچولو بود که خدا شش ماه پیش به ما داد. آقا متین. یادگار دکتر کاتوزیان.

تمام زندگی استاد کاتوزیان وقف درس و عشق به شاگردانش بود. وقتی شاگردان زنگ می‌زدند با عشق جواب آن‌ها را می‌داد.

ﺧﻮﺍﻫﺸﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺷﺖ ... ﺩﺭﺱ ﻫﺎﺗﻮﻧﻮ ﺑﺎ ﻋﺸﻖ ﺑﺨﻮﻧﻴﺪ . ﭘﻮﻝ رو ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﺭﺳﻮﻧﻪ .

ﻣﻤﻨﻮﻥ ﻛﻪ ﺍﻭﻣﺪﻳﺪ.

 http://lawtest.ir/images/katoozian/katoozian7.jpg

مدیر سایت: تشکر از دوستانی که در گردآوری متن کمک نمودند. ضمناً متن فوق، مضمون فرمایشات همسر محترمه استاد کاتوزیان بود.

پرینت

یادداشتی از دکتر صادق زیباکلام، به یاد استاد

نوشته شده توسط صادق زیباکلام در . ارسال شده در دست نوشته

 اساتید علوم سیاسی دانشکده حقوق معمولا ارتباطی با همکاران حقوقی‌شان ندارند. من یک‌جورهایی از خط خارج هستم. شاید اینقدر که با حقوقی‌های دانشکده خوش و بش دارم با همکاران سیاسی خودم ندارم. این خوش و بش بالاخص با معمرین اساتید حقوق خیلی بیشتر هم هست و مرحوم دکتر ناصر کاتوزیان یکی از معمرها و درست‌تر است بگویم یکی از ستون‌های دانشکده حقوق و درست تر که بگویم یکی از معماران ایجاد بنای حقوق مدرن در ایران به شمار می‌رفت.

چند سالی بود که بازنشسته شده بود. هر هفته دوشنبه‌ها صبح به دانشکده می‌آمدند و در اتاق گروه حقوق خصوصی می‌نشستند. هر بار که از دور می‌دیدم آنجا نشسته‌اند اگر آب دستم بود زمین می‌گذاشتم و به دیدارشان می‌رفتم. خودم را همواره موظف به ادای احترام به اساتید معمر دانشکده می‌دانم. اتاق گروه‌های آموزشی معمولا دوشنبه‌ها خیلی شلوغ است چون جلسات شورای گروه است و جدای از اساتید، دانشجویان هم برای ملاقات با اساتید می‌آیند. نمی‌نشستم و فقط به استاد کاتوزیان تعظیم و ادای احترام می‌کردم، حالشان را جویا می‌شدم و می‌پرسیدم اوامری اگر ندارند اجازه مرخصی بدهند. درست مثل اینکه ایشان پادشاه بودند و من یکی از حاجبان دربار. هم اساتید و هم دانشجویان آن صحنه را با کنجکاوی نظاره‌گر می‌شدند. همیشه اول به خانم صادقی منشی گروه سلام می‌کنم مگر مواقعی که مرحوم کاتوزیان در اتاق گروه بودند.

یقینا ظرف روزهای آینده بسیاری از شاگردان آن مرحوم که حالا برای خودشان یلی شده‌اند و همکارانشان مفصل در خصوص استاد کاتوزیان و نقش و جایگاه ایشان در آموزش رشته حقوق خواهند گفت و نوشت. من بیشتر محو شخصیت آن مرحوم بودم. اگر کسی ایشان را نمی‌شناخت و از او می‌خواستیم حرفه استاد را حدس بزند قطعا یکی از اولین حدس‌های او این بود که آیا ایشان استاد دانشگاه نیستند؟ واقعا استادی برازنده‌اش بود.

در تمام سال‌هایی که با ایشان هم‌دانشکده‌ای بودم یک بار ندیدم که رفتار تهاجمی، عصبی و یا پرخاشگرایانه نسبت به کسی داشته باشد. اسوه متانت، ادب، وقار و اشرافیت بود. سال‌ها قبل که سرحال‌تر بودند و بازنشسته هم نشده بودند، خدمتشان رفتم. بعد از سلام و تکریم، ملتمسانه از ایشان خواستم که یک زمانی شرفیاب شوم و خاطرات تدوین نخستین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را از ایشان بگیرم (مرحوم استاد کاتوزیان جزء چند نفری بودند که نسخه اولیه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به خواسته مرحوم امام خمینی تدوین کردند). نگاهی به من کردند و زیر لب با حسرت گفتند: شما خیلی هم سیاسی نیستید ...

ایسنا

پرینت

حقوق بشر در غزه؛ ارزیابی کن

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

   تأمل کنیم بر تصویر، به سادگی نگذریم؛ فرقی ندارد اصول گرا هستیم، اصلاح طلب یا مخالف نظام

مقاله می‌نویسیم با موضوعات حوزه حقوق بشر! کرامت انسانی! جهانی‌شدن حقوق بشر!

مقاله می‌نویسیم با موضوعات جنایات جنگی، نقش دیوان کیفری بین‌المللی در ایجاد صلح! نقش سازمان ملل در ایجاد صلح پایدار!

مقاله می‌نویسیم و می‌گوییم که مصادیق جنایت علیه بشریت در اسناد دیوان کیفری بین‌المللی اینهاست! اگر جنایت جنگی احراز شود، دیوان وارد عمل می شود. اسناد رم را تحلیل می کنیم!

این روزها خیلی ذهنم درگیر شده

درگیر این مفاهیم، این سخنان، این مقالاتی که وقت گذاشتم و مطالعه کردم. به دنبال مقالاتی بودم که impact بالایی داشته باشند!

آن مقاله ای که نوشتم

همه اش کشک بود؟!

سؤال دارم:

استاد، در سال‌های آغازین هزاره سوم، در عصر حاضر، در ژوئیه ۲۰۱۴، در خاورمیانه، در فلسطین اشغالی، در غزه، در کوچه های پر از خون و اشک و دلهره، در پس کوچه های غربت، در بدن‌های ذوب شده، در این عکس، در چهره معشوقه این مرد، در جسد پاره تنش، در عشق بر باد رفته‌شان، نه، همه این ها به کنار؛ صرفاً در همین صحنه

 

جلوه ای از حقوق بشر در هزاره سوم- غزه- مردی بر بالین همسر و فرزندش

 

 

بازهم می‌شود حقوق بشر را تعریف کرد؟ اصلاً می‌توان گفت حقوق بشر زین پس وجود ندارد؟ حتی فراتر از این، مگر نمی‌شود گفت که حقوق بشر اصلاً وجود نداشت؟! چرا که می‌توان گفت این حقوق فقط برای بشرهای خاصی است! می‌توان گفت کرامت انسانی مفهومی است «کشک»!؟ هروقت بدان نیازمند بودیم، حقوق بشر وجود دارد، هر وقت نیازی نداشتیم، مفاهیم جدیدی تولید می کنیم. می گوییم دفاع پیش دستانه!!!

 در کلاس دَرسِتان نشستیم و این مفاهیم را یاد گرفتیم. ...

 اما جلوه‌اش را، اثر مقاله‌ و گفته ها راجع به حقوق بشر و پادمان هایش (safeguards) را هنگامی که باید ببینیم ندیدیم. کشک بود؟!

بشتابید بسوی مظلومان

شاید ما یک روز جای آنها باشیم

شما وظیفه داری حقوق‌دان/ جرم‌شناس عزیز

پرینت

مقرّره‌ای جهت عدالت آموزشی؛ عملکرد مجری آن نمایانگر نقض عدالت

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

 مقرّره‌ای جهت عدالت آموزشی

 عملکرد مجری آن نمایانگر نقض عدالت

 

در مقدمه آیین نامه آزمون های نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری آمده است:

با توجه به اهداف و سیاست های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت بهبود سنجش علمی داوطلبان آزمون های دوره دکتری تخصصی و با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه ها در مقطع دکتری و افزایش چشمگیر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مختلف از دانشگاه های گوناگون و همچنین تقاضای روزافزون آنها برای ورود به دوره دکتری، سازمان سنجش آموز کشور آزمون هایی مشابه ( GRE عمومی و تخصصی) طراحی و اجرا می کند.

در ماده 2 آیین نامه مذکور آمده است:

آزمون به منظور تأمین اهداف زیر برگزار می شود:

عدالت آموزشی و فرصت برابر برای متقاضیان ورودی به دوره دکتری؛

سنجش علمی داوطلبان ورود به دوره دکتری؛

ایجاد وحدت رویه و هماهنگی دانشگاه با سیاست های وزارت علوم در پذیرش دانشجو؛

کمک به دانشگاه برای پذیرش دانشجویان مستعد در دوره دکتری؛

کمک به موسسات و وزارتخانه ها جهت ارزشیابی متقاضیان استخدام آنها؛

کاهش هزینه اجرای آزمون های موازی و جلوگیری از اتلاف منابع؛

جلوگیری از شرکت متعدد داوطلب در آزمون های مختلف؛

 

در ماده ۴ آیین نامه مذکور نیز ملاک های سنجش و ارزیابی علمی چنین عنوان شده است:

سنجش و ارزیابی علمی داوطلبان ورود به دوره دکتری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، اعم از دولتی و غیردولتی، با رعایت اصول مندرج در ماده دو، بر مبنای معیارهای زیر انجام می گیرد:

الف) نمرات کسب شده در آزمون عمومی توسط سازمان؛

ب) سوابق تحصیلی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل) توسط سازمان؛

ج) سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی و فناوری به عهده دانشگاه؛

 

با ابلاغ آیین نامه مذکور داوطلبان امیدوار شدند، تا از پذیرش ناعادلانه در برخی از دانشگاه‌های کشور (بسیار محدود) جلوگیری شود و راهی جهت احقاق حق آن ها گشوده شود.

دیری نگذشت که تمام امیدها بر باد رفت.

با برگزاری  اولین دوره آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری مشخص گردید تدوین کنندگان مواد امتحانی آزمون از ابتدایی ترین مسائل و دروس تخصصی گرایش های مختلف ناآگاه بوده‌اند.

بنده به عنوان یک دانش آموخته حقوق به تحلیل عملکرد سازمان سنجش در گرایش حقوق جزا و جرم شناسی می‌پردازم.

در آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری 1390 مواد امتحانی کلیه گرایش‌های حقوق یکسان و با ضریب یکسان به شرح ذیل بود:

1. زبان انگلیسی  2. استعداد تحصیلی 3. مجموعه دروس تخصصی (حقوق مدنی، تجارت، بین‌اللملل خصوصی، بین‌الملل عمومی، اساسی، اداری، فقه، حقوق جزای عمومی، جزای اختصاصی)

أظهر الشمس است که آزمون دکتری آزمونی تخصصی‌تر از آزمون کارشناسی ارشد است. حال سؤال این بود که چگونه در آزمون کارشناسی ارشد داوطلب گرایش جزا و جرم شناسی تنها باید به دروس تخصصی گرایش خود یعنی (متون حقوقی، متون فقه، حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی، آیین دادرسی کیفری) پاسخ دهد لیکن در آزمون دکتری می بایست سؤالات کلیه گرایش‌ها پاسخ می‌داد.

بدین ترتیب در سال اول بسیاری از داوطلبان رشته حقوق اسیر سیاست نادرست سازمان سنجش شدند و عده‌ای تنها با پاسخگویی به سوالات زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی وارد دوره دکتری شدند.

دیری نپایید که مسؤلان برگزاری آزمون دریافتند که چه گاف بزرگی داده‌اند. لذا در سال 1391 اقدام به تفکیک دروس امتحانی گرایش‌های مختلف رشته حقوق نمودند.

اما این بار باز هم بر خلاف آیین نامه که حداکثر دروس تخصصی مورد آزمون را 3 درس تعیین نموده است تنها در گرایش حقوق جزا و جرم شناسی دروس تخصصی شامل چهار عنوان (متون فقه جزایی، حقوق کیفری، حقوق خصوصی، حقوق جرم شناسی) عنوان شده بود. از بررسی عناوین اعلامی واضح بود که حتی مسؤولان انتخاب دروس از عنوان دقیق دروس گرایش حقوق جزا و جرم شناسی بی اطلاع بوده‌اند. این امر موجبات سردرگمی داوطلبان گرایش جزا و جرم شناسی را در پی داشت. چرا که معلوم نبود منظور از عنوان "حقوق کیفری" چیست؟ اکثریت داوطلبان با توجه به عدم عنوان درس آیین دادرسی مدنی در گرایش حقوق خصوصی، می‌پنداشتند که منظور از این عنوان "حقوق جزای عمومی" است. لیکن یک دفعه در سر جلسه آزمون مشخص گردید منظور مسوؤلان درس "آیین دادسری کیفری" بوده است.

انتخاب ضریب 4 برای دروس تخصصی هر چند اقدامی رو به جلو و شایسته بود لیکن باز هم مشخص شد مسؤولان گویا از بدیهی ترین مسائل گرایش حقوق جزا و جرم شناسی بی‌اطلاع بوده‌اند. همگان می‌دانند که دروس تخصصی دارای اهمیّت یکسان نیست. در آزمون‌های برگزاری توسط دانشگاه‌ها تا قبل از سال 1390 دروس تخصصی با توجّه به اهمیّت آن‌ها دارای ضرایب متفاوت بود.  

در سال 1392 مسؤولان تازه از عناوین صحیح دروس تخصصی گرایش حقوق جزا و جرم شناسی آگاهی یافتند. دروس تخصصی شامل چهار عنوان (متون فقه جزایی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزای اختصاصی، جرم شناسی) عنوان گردید. لیکن متأسفانه همچنان سیاست نادرست سازمان در تعیین ضریب 4 برای کلیه دروس تخصصی ادامه داشت و دارد.

صرف نظر از ایرادات اساسی فوق در برگزاری آزمون، نوبت به بیان عملکرد ناعادلانه (ظاهراً ناخواسته) سازمان سنجش است. عملکرد این سازمان در جریان 4 سال برگزاری آزمون دکتری گویای آن است که سازمان مذکور می‌خواهد همه چیز را براساس آزمون علمی خویش رقم بزند. دقت در جدول ذیل سیر این دیدگاه را آشکار می‌نماید:

 

سال برگزاری آزمون

میزان تأثیر نمره علمی آزمون سازمان سنجش

 در گزینش نهایی

میزان تأثیر نمره مصاحبه

 در گزینش نهایی

1390

0%

100%

1391

30%

70%

1392

50%

50%

1393

30%

70%

 در سال 1393 دانشگاه‌ها که متوجّه این عملکرد سازمان سنجش شدند، با اعتراضی به جا مجدداً معادله سازمان سنجش را ظاهراً برهم زدند.

لکن بررسی حقیر در گرایش حقوق جزا و جرم شناسی نشان داد، که مرحله مصاحبه که فی‌الواقع مرحله بررسي سوابق علمي، آموزشي وپژوهشي داوطلب می‌باشد، تأثیری چندانی در قبولی فرد ندارد و تنها اثر آن جا به جایی محل تحصیل فرد از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر است آن هم شاید چنین تأثیری (در حد چند نفر) داشته باشد. به عبارت دیگر همه چیز بستگی به نمره علمی آزمون سازمان سنجش دارد.

سازمان سنجش همواره اعلام می‌نماید که 3 تا 5 برابر ظرفیت را جهت مرحله مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‌نماید. لیکن بررسی ما گویای حقیقت دیگری است.

در سال 1392 کل ظرفیت گرایش حقوق جزا و جرم شناسی با احتساب اصلاحات دفترچه شماره 2 (راهنمای انتخاب رشته) 56 نفر اعلام گردید.

 براساس 3 برابر ظرفیت حداقل باید تا رتبه 168 به مصاحبه دعوت می‌شد در حالی که آخرین رتبه دعوت شده به مصاحبه حدودا ً زیر 80 بوده است.

 گویا منظور سازمان سنجش از 3 تا 5  برابر ظرفیت، 3 تا 5 برابر کد رشته محل‌های انتخابی توسط داوطلبان گرامی است. بدین معنا که رتبه اول که 5 رشته محل را انتخاب می‌کند، 5 نفر محاسبه می‌شود.

 با این روش بدیهی است که ملاک اصلی پذیرش همان آزمون علمی سازمان سنجش است. در حالی که ظاهراً عنوان می‌شود که 70% نمره نهایی پذیرش سوابق علمي ـ آموزشي  ـ پژوهشي داوطلب است.

یک مثال عینی:

رتبه داوطلب در آزمون 1391

سوابق علمي ـ آموزشي  ـ پژوهشي داوطلب

نتیجه اعلامی سازمان سنجش

زیر 100

  • ·         سه مقاله علمی ـ پژوهشی
  • ·         یک کتاب توصیفی ـ تحلیلی
  • ·         دو کتاب کمک آموزشی
  • ·          کسب سه عنوان پژوهشگر برتر در دانشگاه و استان قم
  • ·         بیش از 5 مورد مقالات علمی دیگر
  • ·      بیش از 5 سال سابقه تدریس دانشگاهی

عدم دعوت به مصاحبه

زیر 30

ـــــــــ

قبول نهایی در

دوره روزانه

 

حتماً می دانید تفاوت نمره کل رتبه زیر 100 آزمون دکتری با رتبه زیر 30 آن، نهایتاً در 700 نمره است.

 حال به نظر شما با توجه به این که 70% نمره کل از نمره مرحله مصاحبه تعیین می‌شود، چنانچه رتبه زیر 100 به مصاحبه دعوت می‌شد، جانشین رتبه زیر 30  نمی‌شد؟!

 به نظر شما آیا برای سازمان سنجش آموزش کشور که نگران عدم رعایت عدالت در مرحله مصاحبه است، کاری دارد که در هنگام انتخاب رشته، اطلاعات پژوهشی را در قالب فرم اینترنتی هوشمند دریافت نموده و براساس بانک‌های اطلاعاتی علمی که ایجاد ان برای سازمان مذکور کمتر از یک هفته زمان می‌برد، به راستی آزمایی آن بپردازد.

 این رویکرد سازمان سنجش حاکی از آن است که سیستم پذیرش برای سوابق علمي ـ آموزشي  ـ پژوهشي داوطلب کمترین ارزش را قائل است. چه رسد به این ادعا که بگوییم 70% مؤثر است.

 

سازمان سنجش با این عملکرد ناخواسته به بی عدالتی آموزشی دامن زده است.

پرینت

پوزش

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

با توجه به مشکلات شخصی، علی رغم میل باطنی، متأسفانه تا تاریخ 23 اسفند قادر به پاسخگویی به سؤالات نیستم. لطفا از سایت/وبلاگ های مشابه استفاده کنید.

محتاج دعای خیر دوستان همراه سایت هستم ...

پرینت

تعطیلی موقت سایت

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دست نوشته

یا توجه به ایام امتحانات دانشگاه، به مدت دو هفته در مدیریت سایت وقفه ایجاد خواهد شد و از پاسخ‌گویی به سؤالات معذورم.

با تشکر از همراهی شما

مطالب مرتبط