• برای ورود، کلیک کنید
پرینت

پاسخ نامه اولیه متون فقه آزمون دکتری سراسری ـ سال 1392

نوشته شده توسط حامد صفائی آتشگاه در . ارسال شده در دکتری

پاسخ نامه اولیه سؤالات متون فقه آزمون سراسری ورودی دورۀ دکتری رشته حقوق کیفری و جرم شناسی سال 1392 توسط استاد حمیدرضا کلانتری در ادامه مطلب درج شده است.

باسمه تعالی

پاسخ نامه اولیه متون فقه آزمون دکتری سراسری ـ سال 1392

حقوق کیفری و جرم شناسی

کد F

شماره سؤال

گزینه صحیح

کتاب ترجمه و تبيين

شرح اللمعه

صفحات ساده ساز (چاپ پنجم)

1

3

13/41

 

2

3

13/81

 

3

4

13/105ـ104

 

4

1

13/144

 

5

4

13/244

 

6

3

13/248

 

7

2

13/231

 

8

1

13/172

 

9

2

13/178ـ177

 

10

1

13/153ـ152

 

11

2

14/301

 

12

3

14/50

 

13

2

13/294

 

14

1

14/205

 

15

1

14/178

 

16

2

14/281

 

17

1

14/136

 

18

3

14/106

 

19

2

14/318

 

20

3

14/294

 

21

2

14/36

 

22

3

14/91

 

23

1

14/98

 

24

4

13/113

 

25

4

13/87

 

26

2

13/65

 

27

1

13/36

 

28

1

13/254ـ253

 

29

1

14/320

 

30

2

14/168ـ167

 

 

نوشتن دیدگاه

لطفا قبل از پرسش، ابتدا نظرات قبلی را مطالعه کنید.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها   

sadegh...k
0 #10 پاسخ: پاسخ نامه اولیه متون فقه آزمون دکتری سراسری ـ سال 1392sadegh...k 1393-08-19 21:36
سلام (چند سوال از باب تحقیق داشتم که در سایت خاص فقهی ساده ساز هم مطرح کردم و ممنون میشوم اگر شما نیز نظری از باب ارشاد دارید بفرمایید.)
یک سوال از باب تحقیق رو انجام میدم اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید ممنون میشم ارائه بدهید یا اگر منبعی رو میشناسید که میتونه کمک کننده باشه معرفی بفرمایید
1.آحادیث و روایات متفاوت مربوط به این مساله که سرقت پدر از مال فرزند موجب قطع دست نمی شود و نظرات اهل سنت درباره این مسئله جیست ؟
2.در مورد صحفان ابن امیه که در مسجدالحرام لباس شخصی را دزدید وپیامبر دست او را قطع کردند آیا روایتی که دلیلی بر اثبات این حکم باشد وجود دارد ممنون میشوم معرفی کنید یا منبعی در این رابطه معرفی فرمایید.

3.روایات زیادی درمورد اینکه زنا با بینه اثبات میشود وجود دارد آیا روایاتی در این زمینه که در زمان چیامبر زنا با بینه ثابت شده باشد وجود دارد ( منبع ؟؟؟؟)
---------------------------
سلام. مطالعه فقهی بنده در این حد نیست!
شرح مبسوط قانون مجازات اسلامی-نشر جنگل را نگاه کنید. برای منابع هم نرم افزارهای موسسه نور را نگاه کنید. نرم افزار جامع فقه اهل بیت را حتما خریداری کنید. بعدها به دردتان میخورد. سایت:
noorsoft.org
نقل قول کردن
محمود
0 #9 دکتریمحمود 1392-01-18 22:19
سلام
حامد جان 4 عزیزم باور کن :-)
علاوه بر اینکه تمام گزینه های دیگه خدشه بهشون وارده گزینه 4 هیچ خدشه ای بهش وارد نیست اتفاقا تست یه طوریه که انگار دقیقا خود دکتر حاجی ده آبادی طرحش کرده اگر نگاه کنی دقیقا ویژگی های حکومت رو اینطوری برشمرده
1- سنجیدن دیه غیرمعین 2- میزان دیه جنایت غیرمعین شرعی 3 - حکم حاکم به فصل خصومت ایندفعه نوبت شماس به قناعت وجدانی برسیا :-)
--------------------------
سلام. سعی می کنم! اما نیروی درونی میگه نظر نده! امیدوارم که دیدگاه شما مورد نظر طراح محترم باشد؛ البته دوستان پردیس قم چند روز دیگه شاید این سؤال را از دکتر بپرسند. موفق باشید
نقل قول کردن
محمود
0 #8 دکتریمحمود 1392-01-18 16:54
با سلام
اقای صفایی عزیز نگفتید این مقاله رو نهایتا خوندید یا نه؟
گزینه 4 کاملا درسته اگر مقاله رو مطالعه می کردید صد در صد نظرتون عوض می شد
گزینه 3 که اصلا نمی تونه درست باشه حکومت مقدر و معین هست به نظر شما؟
تنها اشکال ظاهری گزینه 4 لفظ غیر مالی هست که اگر مقاله رو مطالعه کنید به صراحت گفته در اصطلاح فقهای امامیه حکومت معنای غیرمالی هم می دهد.با تشکر
-----------------------------
سلام. بله. از یک لحاظ حرف شما صحیح است که حکومت معنی دیگری هم دارد، ولی بنده تصور نمی کنم نظر طراح محترم سؤالات این مورد باشد. به همین خاطر عرض می کنم که پاسخ این سؤال را بلد نیستم!
نقل قول کردن
محمود
0 #7 دکتریمحمود 1392-01-16 19:32
با سلام
می خواستم ببینم در مورد سوال 51 قرار بود با اساتید مشورت کنید و نتیجش رو اعلام کنید فرصت کردید یا نه؟
البته من 3 شنبه دانشگاه علامه هستم برای کارهای فارغ التحصیلیم دکتر نجفی یا دکتر غلامی هر کدوم بودن ازشون کلید می گیرم می دم خدمتتون امیدوارم که بتونم کمکی کرده باشم
با تشکر
-------------------------
سلام.51 و 58را پرسیدم، صحیح است.
نقل قول کردن
محمود
0 #6 دکتریمحمود 1392-01-16 19:26
با سلام خدمت مدیریت محترم سایت
اقای صفایی عزیز در مورد تست 20 مقاله ای که خدمتتون معرفی کردم مطالعه کردید؟
اونجا به صراحت گفته از نظر فقهای امامیه حکومت معنی غیرمالی هم می دهد لطفا پس از مطالعه این مقاله نظر قطعیتون و اعلام کنید (قاعده ارش و حکومت در فقه امامیه و اهل سنت) در گوگل بزنید به راحتی در دسترس است
با تشکر
--------------------------
سلام. به تازگی به سیستم شخصی دسترسی پیدا کردم. مقاله را خواندم.بنده قادر به پاسخگویی به سؤال 20 نیستم! حتی کتب فقهی چون جواهر الکلام و المعجم ها را هم نگاه کردم، به نظرم گزینه 3 صحیح نیست! اما گزینه صحیحی را پیدا نکردم! و بهترین انتخاب همان 3 می تواند باشد.
از حضور سبزتان ممنونم.
نقل قول کردن
ساده ساز
0 #5 پاسخ نامه اولیه متون فقه آزمون دکتری سراسری ـ سال 1392ساده ساز 1392-01-14 08:43
با سلام
همانطور که مشاهده می کنید سوالات 9 و 12 و 20 با علامت قرمز مشخص شده اند. و بدین معناست که حقیر در پاسخ آنها شک دارم.
در رابطه با با سوال 9 گزینه 4 به نظر شهید ثانی نزدیک تر است.
سوال 12قریب به یقین همان گزینه اعلامی صحیح است.
سوال 20 هم که کلا شک دارم و گزینه 1 نیز طبق برخی متون فقهی می تواند صحیح باشد.
ایراد گزینه 4 آن است که نوشته است غیر مالی؟!؟! اگر به جای غیر مالی بود مالی بدون شک گزینه 4 بهترین گزینه ممکن بود. شاید هم در گزینه 4 اشتباه تایپی رخ داده باشد.
نقل قول کردن
محمود
0 #4 پاسخ نامه اولیه متون فقه آزمون دکتری سراسری ـ سال 1392محمود 1392-01-14 08:21
با سلام خدمت آقای صفایی عزیز
خواستم یه پیشنهادی بدم خدمتتون در پاسخنامه ای که استاد کلانتری ارائه دادن به نظر میاد سوال 9 جوابش 4 باشه و و سوال 20 هم چهار باشه در مورد تست شماره 20 در مورد تفاوت دیه و حکومت شما رو ارجاع می دم به مقاله قاعده ارش و حکومت در فقه امامیه و اهل سنت نوشته دکتر حاجی ده آبادی از اساتید دانشگاه تهران من احساس می کنم دقیقا از همین مقاله سوال مطرح شده و گفتند که در نظر فقها گاه حکومت به معنای فصل خصومت و تعزیر به کار رفته و بنابراین حکومت می تونه غیرمالی هم باشه خواستم کمکی کرده باشم در صورتی که قصد دارید کلید ارائه بدید با تشکر
نقل قول کردن
mojtaba
0 #3 پاسخ نامه اولیه متون فقه آزمون دکتری سراسری ـ سال 1392mojtaba 1392-01-13 15:56
شرمنده از این که سوالم کامل نبود.......قضاو ت منظورم بود!
----------------------
سلام. لطفا با معاونت آموزش قوه قضاییه تماس بگیرید.
نقل قول کردن
عباس
0 #2 پاسخ نامه اولیه متون فقه آزمون دکتری سراسری ـ سال 1392عباس 1392-01-13 14:46
با سلام و تشكر از اهتمام شما به ارائه ي پاسخنامه ي دقيق.
درخصوص سؤالِ 9 هرچند در كتب فقهي تا آنجا كه من ديده ام جوابِ صريحي نمي توان يافت ولي به نظر مي رسد كه گزينه 4 صحيح باش چون حرمتِ آن مورد بايد در دينِ اسلام موردِ اجماع باشد و نه در مذهبِ خاصي.مثلا اگر حرمتِ موردي ميان فقهايِ مذهب تشيع موردِ اجماع باشد اين براي صدورِ حكم به اعدام كفايت نمي كند.ضمنِ اينكه موردِ تاكيد بودنِِ حرمتِ آن مورد كفايت نمي كند بلكه بايد مورد اجماع باشد.
------------------------------
سلام. من هم شک دارم. پاسخ قبلی را با عجله و در سفر دادم و غلط است احتمالا! و شاید گزینه 4 صحیح باشد. بایستی به منابع رجوع کرد. در اولین فرصت عرض می کنم.
نقل قول کردن
mojtaba
0 #1 پاسخ نامه اولیه متون فقه آزمون دکتری سراسری ـ سال 1392mojtaba 1392-01-12 21:15
سلام.....اگه فرضا شخصی در دانشگاه ازاد تحصیل کرده و مدرک کارشناسی حقوق گرفته باشه و ارشد حقوق رو در یکی ازدانشگاهایی که تحصیل در ان ها موجب میشه فرد از ازمون کتبی معاف بشه بخونه مثلا مفید قم ایا از ازمون کتبی معاف میشه؟
------------------------------
سلام. آزمون کتبی دکتری؟ طبق کدام شرایط؟ شرایط دانشگاه با دانشگاه فرق داره. از واحد دانشگاهی موردنظرتان سؤال کنید. معمولاً مشکلی نباید باشد.
نقل قول کردن

مطالب مرتبط