
کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴
لطفا نظرات خود را در مورد کلید سازمان سنجش در همین مطلب ابراز نمایید.
در صورت تمایل می توانيد حداکثر تا تاریخ 94/01/05 با مراجعه به سایت سازمان سنجش www.sanjesh.org از طریق سیستم ارسال و درخواست نسبت به تکمیل فرمی که برای دریافت این نظرات آماده گردیده است اقدام نمایید.
در صورتی که تعداد زیادی از داوطلبان اعتراض نکنند، شانس تغییر گزینه خیلی کم خواهد بود! لذا کسانی که تصور میکنند حق آنها تضییع شده است، حتما از طریق لینک فوق اعتراض نمایند. در متن اعتراض، باید مستند قانونی و شماره صفحه کتابی که منبع پاسخ شما میباشد درج شود.
با کلیک روی این قسمت میتوانید اعتراض خود را در مورد کلید اولیه ثبت نمایید.
نوشتن دیدگاه
لطفاً نظر خود را در این کادر وارد کنید
دیدگاهها

0
#36
ارایه تجربیات قبولشدگان آزمون دکتری —
1394-01-27 05:00
با سلام خدمت جناب صفایی بزرگوار
با آرزدی موفقیت بیش از پیش برای شما خواهشمندم در صورت امکان همچون سال گذشته از کاربران بخواهید تا تجربیاتشون رو ارایه بدن! با تشکر
---------------------------
سلام. بله حتما. موفق باشید.
با آرزدی موفقیت بیش از پیش برای شما خواهشمندم در صورت امکان همچون سال گذشته از کاربران بخواهید تا تجربیاتشون رو ارایه بدن! با تشکر
---------------------------
سلام. بله حتما. موفق باشید.

+1
#35
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1394-01-24 19:55
با سلام.
اصلاح نکردن پاسخ سؤالات دکتری، به معنای بی عدالتی محض و ظلم به کسانی است که با تجزیه و تحلیل به سؤالات پاسخ دادند.
اصلاح نکردن پاسخ سؤالات دکتری، به معنای بی عدالتی محض و ظلم به کسانی است که با تجزیه و تحلیل به سؤالات پاسخ دادند.

+1
#34
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1394-01-24 02:07
با سلام
قراره چهارشنبه نتایج اعلام بشه.... اما خبری از اعلام نتیجه اعتراضات به کلید سازمان سنجش نشده. اصلا اعلام میکنن؟؟ این بار با سالهای قبل خیلی فرق داره چون تعداد غلط هاش خیلی زیاد بود.
قراره چهارشنبه نتایج اعلام بشه.... اما خبری از اعلام نتیجه اعتراضات به کلید سازمان سنجش نشده. اصلا اعلام میکنن؟؟ این بار با سالهای قبل خیلی فرق داره چون تعداد غلط هاش خیلی زیاد بود.

+4
#33
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1394-01-05 16:31
سلام دوستان، سال نو مبارک.
نظرات رو نگاه می کردم دیدم فقط یکی از دوستان راجع به سوال 22 نظر داده. بنظر بنده گزینه 3 صحیح است.نظرم رو میذارم. منتظر نظرتون هستم.
سوال 22 سازمان سنجش گزینه 4 را صحیح دانسته « تثبیت مع اللوث و عدمه» در حالی که گزینه 3 « لا تثبیت الا مع اللوث» صحیح می باشد.
طبق موازین فقهی و حقوقی ، قسامه به عنوان یکی از دلایل اثباتی در جنایات بر نفس و مادون نفس تنها در صورت وجود لوث ( مع اللوث) قابل پذیرش خواهد بود و در صورت عدم وجود لوث، قسامه جاری نخواهد شد. به نظر می رسد در اعلام گزینه 4 به عنوان پاسخ صحیح ، حتی بر ظاهر متن کتاب منبع طرح سوال نیز توجه نشده است زیرا در صفحه 89 جلد چهاردهم 14 کتاب ترجمه و تبیین شرح لمعه ترجمه علی شیروانی( چاپ 1384) آمده است « و اما القسامه – فتثبت مع اللوث ، و مع عدمه : یحلف المنکر یمینا واحده » ( ترجمه : قسامه در صورت وجود لوث ثابت می شود ، و در صورت عدم وجود لوث : منکر ( متهم) یک بار قسم می خورد ) یعنی به ویرگول( ، ) بعد از عبارت « فتثبت مع اللوث ، » توجهی نگردید و حتی در گزینه چهارم نیز آورده نشده است.
این موضوع در صفحه 463 کتاب « تحریر الروضه فی شرح اللمعه » ( علیرضا امینی و سید محمد رضا آیتی) چاپ 1380 به نحو بهتری آمده است. « اما القسامه فتثبت مع اللوث ؛ و مع عدمه یحلف المنکر یمینا واحده علی نفی الفعل » در اینجا پس از عبارت فتثبت مع اللوث نقطه ویرگول ( ؛ ) آمده که به هیچ وجه در سوال و کلید اولیه سازمان سنجش به آن توجه نشده است.
بدیهی است که در صورت عدم وجود لوث ، قسامه جاری نخواهد شد و فقها در این مورد قائل به این شده اند که منکر با یک سوگند بریء خواهد شد و قانون مجازات اسلامی نیز این نظر را پذیرفته است.
اگر بپذیریم که در صورت عدم وجود لوث ( و مع عدمه) نیز قسامه جاری و جنایت قابل اثبات است در این صورت به صرف ادعای هر کسی مبنی بر اینکه فلانی جانی است و بدون هیچ قراینی، می توان جنایت را به او منتسب کرد که این امر خلاف موازین فقهی به ویژه قاعده احتیاط در دماء مسلمین است . بنابراین پاسخ سوال 22 باید به گزینه 3 تغییر یابد.
موفق باشید
نظرات رو نگاه می کردم دیدم فقط یکی از دوستان راجع به سوال 22 نظر داده. بنظر بنده گزینه 3 صحیح است.نظرم رو میذارم. منتظر نظرتون هستم.
سوال 22 سازمان سنجش گزینه 4 را صحیح دانسته « تثبیت مع اللوث و عدمه» در حالی که گزینه 3 « لا تثبیت الا مع اللوث» صحیح می باشد.
طبق موازین فقهی و حقوقی ، قسامه به عنوان یکی از دلایل اثباتی در جنایات بر نفس و مادون نفس تنها در صورت وجود لوث ( مع اللوث) قابل پذیرش خواهد بود و در صورت عدم وجود لوث، قسامه جاری نخواهد شد. به نظر می رسد در اعلام گزینه 4 به عنوان پاسخ صحیح ، حتی بر ظاهر متن کتاب منبع طرح سوال نیز توجه نشده است زیرا در صفحه 89 جلد چهاردهم 14 کتاب ترجمه و تبیین شرح لمعه ترجمه علی شیروانی( چاپ 1384) آمده است « و اما القسامه – فتثبت مع اللوث ، و مع عدمه : یحلف المنکر یمینا واحده » ( ترجمه : قسامه در صورت وجود لوث ثابت می شود ، و در صورت عدم وجود لوث : منکر ( متهم) یک بار قسم می خورد ) یعنی به ویرگول( ، ) بعد از عبارت « فتثبت مع اللوث ، » توجهی نگردید و حتی در گزینه چهارم نیز آورده نشده است.
این موضوع در صفحه 463 کتاب « تحریر الروضه فی شرح اللمعه » ( علیرضا امینی و سید محمد رضا آیتی) چاپ 1380 به نحو بهتری آمده است. « اما القسامه فتثبت مع اللوث ؛ و مع عدمه یحلف المنکر یمینا واحده علی نفی الفعل » در اینجا پس از عبارت فتثبت مع اللوث نقطه ویرگول ( ؛ ) آمده که به هیچ وجه در سوال و کلید اولیه سازمان سنجش به آن توجه نشده است.
بدیهی است که در صورت عدم وجود لوث ، قسامه جاری نخواهد شد و فقها در این مورد قائل به این شده اند که منکر با یک سوگند بریء خواهد شد و قانون مجازات اسلامی نیز این نظر را پذیرفته است.
اگر بپذیریم که در صورت عدم وجود لوث ( و مع عدمه) نیز قسامه جاری و جنایت قابل اثبات است در این صورت به صرف ادعای هر کسی مبنی بر اینکه فلانی جانی است و بدون هیچ قراینی، می توان جنایت را به او منتسب کرد که این امر خلاف موازین فقهی به ویژه قاعده احتیاط در دماء مسلمین است . بنابراین پاسخ سوال 22 باید به گزینه 3 تغییر یابد.
موفق باشید

0
#32
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1394-01-02 11:05
سلام. در مورد سوال 80 قطعا گزینه 1 درست است چون در منابع مختلفی تلویحا مثل دانشنامه جرم شناسی یا جزوه های سیاست جنایی ابرندابادی و هم چنین به صراحت در زمینه جرم شناسی دکتر نوربها و هم چنین جرم شناسی اسمعیلی به آن اشاره گشته است. بنابراین پاسخ سنجش اشتباه است

-1
#31
اعتراض به سؤال 104 استعداد-غلط املایی —
1394-01-02 10:35
در متن کلی سؤال مزبور ماده 170 ق.آ.د.م آمده لکن در گزینه 2، ماده 70 ق.آ.د.م آمده است؛ و از آنجایی که سؤال مزبور در خصوص مرتبط بودن موضوع با متن کلی سؤال آمده، باعث سردرگمی شرکت کننده شده که آیا باید گزینه 1 را انتخاب کند یا گزینه 2 را؟! در آخر وقتی شرکت کنند به طور محسوس و بدیهی تناقض این دو نوشته« ماده 170 در متن اصلی و ماده 70 در گزینه 2» را می دید؛ گزینه 2 را انتخاب می کرد.
بنظر می رسد که این سؤال غلط املایی دارد و بایستی حذف گردد.
بنظر می رسد که این سؤال غلط املایی دارد و بایستی حذف گردد.

+1
#30
مستند صحیح بودن گزینه 2 سؤال31 —
1394-01-01 20:23
با سلام ضمن تبریک سال نو خدمت دوستان.
در خصوص اینکه پاسخ سؤال 31 اشتباه فاحشی است،چرا که ضمیر«له» در متن سؤال به جانی بر می گردد نه وارثین مجنی علیه!
ر.ک- مباحث حقوق شرح لمعه دمشقیه-بکوشش دکتر اسدالله لطفی-چاپ هشتم1390-کتاب الدیات-ص596
و ر.ک- ترجمه مباحث حقوقی شرح لمعه دمشقیه-ترجمه دکتر اسدالله لطفی-کتاب دیات-ص794.
دکتر اسدالله لطفی صریحا گزینه دو را برگزیده است.
لطفا کسانی که با اینجانب در این خصوص موافق اند، برای عدم تضییع حقوق خود اعتارض کنند.
در خصوص اینکه پاسخ سؤال 31 اشتباه فاحشی است،چرا که ضمیر«له» در متن سؤال به جانی بر می گردد نه وارثین مجنی علیه!
ر.ک- مباحث حقوق شرح لمعه دمشقیه-بکوشش دکتر اسدالله لطفی-چاپ هشتم1390-کتاب الدیات-ص596
و ر.ک- ترجمه مباحث حقوقی شرح لمعه دمشقیه-ترجمه دکتر اسدالله لطفی-کتاب دیات-ص794.
دکتر اسدالله لطفی صریحا گزینه دو را برگزیده است.
لطفا کسانی که با اینجانب در این خصوص موافق اند، برای عدم تضییع حقوق خود اعتارض کنند.

0
#29
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1394-01-01 06:45
به نقل از jahan31:
با سلام ببخشید میشه درصدهایی رو که زدین اعلام کنید؟
ﺩﺭ ﺭاﺑﻂﻪ ﺑﺎ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ ﻛﻼ ﻗﺮاﺭ ﻣﻨﻊ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﻴﺸﻮﺩ...ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮاﻝ 70 اﺻﻼ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺩﺭ اﻣﺎﻧﺖ ﺻﺪﻕ ﻧﻤﻴﻜﻨﻪ ﭼﺮا ﻛﻪ ﻧﻪ ﻣﺎﻝ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻧﻪ ﺟﺰﻭ ﻋﻨﺎﺻﺮ 4 ﮔﺎﻧﻪ ﺗﺼﺎﺣﺐ ﺗﻠﻒ ﻣﻔﻘﻮﺩﻩ و اﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﻫﺴﺖ....ﺩﺭ ﺭاﺑﻂﻪ ﺑﺎ ﻃﻔﻠﻲ ﻫﻢ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺟﺮﻣﻲ ﺩﺭ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﺩاﺩﮔﺎﻩ اﻧﻘﻼﺏ و ﻛﻴﻔﺮﻱ ﻣﻴﺸﻪ ﻣﻨﺤﺼﺮا ﻣﺮﺟﻊ ﺻﺎﻟﺢ ﺩاﺩﮔﺎﻩ ﻛﻴﻔﺮﻱ ﻫﺴﺖ ﻃﺒﻖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻛﻴﻔﺮﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻴﺸﻪ ﺩاﺩﮔﺎﻩ اﻃﻔﺎﻝ ﻛﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻨﺒﻊ ﻃﺮﺡ ﺳﻮاﻝ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺟﺎﺯﻩ ﻣﻤﻨﻮﻋﻴﺖ اﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﺎﺩاﺩﺳﺮا و اﺟﺎﺯﻩ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺭ ﺣﻴﻂﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺩاﺩﺳﺘﺎﻥ ﻛﻞ ﻛﺸﻮﺭﻩ. ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎﺩ ﺗﺒﺼﺮﻩ ﻣﺎﺩﻩ 292.د.ك ﻣﺼﻮﺏ 92
با سلام ببخشید میشه درصدهایی رو که زدین اعلام کنید؟

+1
#28
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-29 22:13
ﺩﺭ ﺭاﺑﻂﻪ ﺑﺎ ﻣﺼﻮﻧﻴﺖ ﻛﻼ ﻗﺮاﺭ ﻣﻨﻊ ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺻﺎﺩﺭ ﻣﻴﺸﻮﺩ...ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮاﻝ 70 اﺻﻼ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﺩﺭ اﻣﺎﻧﺖ ﺻﺪﻕ ﻧﻤﻴﻜﻨﻪ ﭼﺮا ﻛﻪ ﻧﻪ ﻣﺎﻝ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻧﻪ ﺟﺰﻭ ﻋﻨﺎﺻﺮ 4 ﮔﺎﻧﻪ ﺗﺼﺎﺣﺐ ﺗﻠﻒ ﻣﻔﻘﻮﺩﻩ و اﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﻫﺴﺖ....ﺩﺭ ﺭاﺑﻂﻪ ﺑﺎ ﻃﻔﻠﻲ ﻫﻢ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺟﺮﻣﻲ ﺩﺭ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﺩاﺩﮔﺎﻩ اﻧﻘﻼﺏ و ﻛﻴﻔﺮﻱ ﻣﻴﺸﻪ ﻣﻨﺤﺼﺮا ﻣﺮﺟﻊ ﺻﺎﻟﺢ ﺩاﺩﮔﺎﻩ ﻛﻴﻔﺮﻱ ﻫﺴﺖ ﻃﺒﻖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻛﻴﻔﺮﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻴﺸﻪ ﺩاﺩﮔﺎﻩ اﻃﻔﺎﻝ ﻛﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻨﺒﻊ ﻃﺮﺡ ﺳﻮاﻝ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺟﺎﺯﻩ ﻣﻤﻨﻮﻋﻴﺖ اﺯ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﺎﺩاﺩﺳﺮا و اﺟﺎﺯﻩ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺭ ﺣﻴﻂﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺩاﺩﺳﺘﺎﻥ ﻛﻞ ﻛﺸﻮﺭﻩ. ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎﺩ ﺗﺒﺼﺮﻩ ﻣﺎﺩﻩ 292.د.ك ﻣﺼﻮﺏ 92

0
#27
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-29 22:04
ﺳﻼﻡ ﺳﻮاﻝ 39و 40 و 50 و 57 و 70 و 80 ﻗﻂﻌﺎ ﻛﻠﻴﺪﺷﻮﻥ اﺷﺘﺒﺎﻫﻪ

0
#26
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-29 13:50
سلام
سال نو همه دوستان مبارك.
سپاس ويژه هم از آقا حامد به خاطر زحماتش، انشالله هميشه برقرار باشيد.التماس دعا
----------------------
سلام. ممنونم. سالی سرشار از خیر و برکت داشته باشید
سال نو همه دوستان مبارك.
سپاس ويژه هم از آقا حامد به خاطر زحماتش، انشالله هميشه برقرار باشيد.التماس دعا
----------------------
سلام. ممنونم. سالی سرشار از خیر و برکت داشته باشید

0
#25
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-29 07:30
با سلام خدمت دوستان
سوال 101 از استعداد به نظر اقامه دعوا درست می باشد نه تصرف عدوانی یا سایر گزینه ها که بعضی سایتها آورده اند.
سوال 101 از استعداد به نظر اقامه دعوا درست می باشد نه تصرف عدوانی یا سایر گزینه ها که بعضی سایتها آورده اند.

0
#24
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-29 04:19
سلام. سازمان سنجش در مورد سوال 101 استعداد اقامه دعوا را زده است؟
----------------
سلام. کلید منتشر نشده است
----------------
سلام. کلید منتشر نشده است

0
#23
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-28 21:13
با سلام
دوستان بنده به سوال 38 در مورد تعلیق تعقیب معتادان به دلیلی ک عرض میکنم اعتراض دارم. بنده دو روز قبل از امتحان اصلاحیه قانون مواد مخدر خوندم. میدونستم ک مدت تعلیق تعقیب معتادان شش ماه اما طرز جواب گزینه صحیح منو به شک انداخت، و سوال جواب ندادم. چون میدونستم که این برای یک دوره سه ماه دیگه قابل تمدید. اما تو گزینه مورد نظر کلم ""فقط" اومده. بنده حرفم اینه که این کلمه" فقط "اشتباه است چون مدت قابل تمدید است هر چند مدتی که بار دوم تمدید میشود سه ماه است. بچه ها بنده پارسال مصاحبه رفتم اونجا متوجه شدم که یک سوال هم ميتونه خیلی تاثیر گذار باشه و با حرف آقای صفایی که میگن برای اعتراض تعداد بچه ها زیاد باشه موافقم. لطفاً با دقت تبصره دو ماده 16 را مطالعه بفرمایید اگر شاید بنده اشتباه بکنم. منتظر نظرات دوستان هستم؟؟؟
در ضمن پیشاپیش سال نو مبارک
دوستان بنده به سوال 38 در مورد تعلیق تعقیب معتادان به دلیلی ک عرض میکنم اعتراض دارم. بنده دو روز قبل از امتحان اصلاحیه قانون مواد مخدر خوندم. میدونستم ک مدت تعلیق تعقیب معتادان شش ماه اما طرز جواب گزینه صحیح منو به شک انداخت، و سوال جواب ندادم. چون میدونستم که این برای یک دوره سه ماه دیگه قابل تمدید. اما تو گزینه مورد نظر کلم ""فقط" اومده. بنده حرفم اینه که این کلمه" فقط "اشتباه است چون مدت قابل تمدید است هر چند مدتی که بار دوم تمدید میشود سه ماه است. بچه ها بنده پارسال مصاحبه رفتم اونجا متوجه شدم که یک سوال هم ميتونه خیلی تاثیر گذار باشه و با حرف آقای صفایی که میگن برای اعتراض تعداد بچه ها زیاد باشه موافقم. لطفاً با دقت تبصره دو ماده 16 را مطالعه بفرمایید اگر شاید بنده اشتباه بکنم. منتظر نظرات دوستان هستم؟؟؟
در ضمن پیشاپیش سال نو مبارک

+4
#21
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-28 15:32
به نظر شما پاسخ استعداد سوال 101 اقامه دعوا نیست؟

+1
#20
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-28 13:11
به نقل از محسن دی:
سلام آقا محسن
قرار بایگانی پرونده در حال حاضر فقط در موارد خاص مانند قانون منع خرید و فروش کوپن پذیرفته شده و در سایر موارد قانونی برای اعمابل آن نداریم. در مورد مصونیت هم با توجه به اینکه صرفنظر از عمل مجرمانه به دلیل شکلی(مقررات کنوانسیون) فرد قابل تعقیب نیست بنابراین به استناد ماده 179 ق آدک 1378 قرار موقوفی تعقیب صادر میشه. ضمنا این مسئله صریحا در ص 247 کتاب دکتر خالقی (جاپ 88) اومده. موفق باشید
با سلام.
دوستان همانطور که می دانیم موارد موقوفی و منع تعقیب در قانون صراحتا بیان شده؛ در خصوص مصونیت ها می دانیم که به محض آنکه مصونیت دیپلماتیک مشمول شخص گردد؛ بی درنگ قرار بایگانی پرونده صادر می شود همچنانکه در موارد بسیار جزئی این قرار صادر می شود؛ بنظر می رسد این سؤال ابهام دارد، ابهام از این جهت که اگر از دیدگاه جرم نبودن عمل ارتکابی نگاه کنیم قرار منع تعقیب صادر می شود ولی اگر از دیدگاه قابل تعقیب نبودن مرتکب با فرض جرم محسوب شدن عمل ارتکابی نگاه کنیم قرار موقوفی تعقیب صحیح است؛ اگر صرفا در خصوص تصمیم بازپرس به پرونده نگاه کنیم قرار بایگانی پرونده صحیح است!
آقا مهرداد بنده با نظر شما مبنی بر نادرست بودن گزینه اعلام شده در پاسخ سوال 70 موافقم لکن درخصوص استدلال شما صرفا با دیدی دوستانه عرض می کنم مخالفم.
چرا که حتی یک برگه کاغذ هم مال محسوب می شود؛ چرا که در شرع آنچه برای مالیت کافیست مشروع بودن است نه به حد نصاب رسیدن؛ بنظر می رسد که حضرتعالی بین به حد نصاب رسیدن در جرم سرقت و مالیت داشتن دچار خلط شده اید.
بازم تأکید می کنم نقد بنده دوستانه است.
متشکرم.
سلام آقا محسن
قرار بایگانی پرونده در حال حاضر فقط در موارد خاص مانند قانون منع خرید و فروش کوپن پذیرفته شده و در سایر موارد قانونی برای اعمابل آن نداریم. در مورد مصونیت هم با توجه به اینکه صرفنظر از عمل مجرمانه به دلیل شکلی(مقررات کنوانسیون) فرد قابل تعقیب نیست بنابراین به استناد ماده 179 ق آدک 1378 قرار موقوفی تعقیب صادر میشه. ضمنا این مسئله صریحا در ص 247 کتاب دکتر خالقی (جاپ 88) اومده. موفق باشید

0
#19
سوال39 —
1393-12-28 10:46
با سلام.
دوستان همانطور که می دانیم موارد موقوفی و منع تعقیب در قانون صراحتا بیان شده؛ در خصوص مصونیت ها می دانیم که به محض آنکه مصونیت دیپلماتیک مشمول شخص گردد؛ بی درنگ قرار بایگانی پرونده صادر می شود همچنانکه در موارد بسیار جزئی این قرار صادر می شود؛ بنظر می رسد این سؤال ابهام دارد، ابهام از این جهت که اگر از دیدگاه جرم نبودن عمل ارتکابی نگاه کنیم قرار منع تعقیب صادر می شود ولی اگر از دیدگاه قابل تعقیب نبودن مرتکب با فرض جرم محسوب شدن عمل ارتکابی نگاه کنیم قرار موقوفی تعقیب صحیح است؛ اگر صرفا در خصوص تصمیم بازپرس به پرونده نگاه کنیم قرار بایگانی پرونده صحیح است!
آقا مهرداد بنده با نظر شما مبنی بر نادرست بودن گزینه اعلام شده در پاسخ سوال 70 موافقم لکن درخصوص استدلال شما صرفا با دیدی دوستانه عرض می کنم مخالفم.
چرا که حتی یک برگه کاغذ هم مال محسوب می شود؛ چرا که در شرع آنچه برای مالیت کافیست مشروع بودن است نه به حد نصاب رسیدن؛ بنظر می رسد که حضرتعالی بین به حد نصاب رسیدن در جرم سرقت و مالیت داشتن دچار خلط شده اید.
بازم تأکید می کنم نقد بنده دوستانه است.
متشکرم.
دوستان همانطور که می دانیم موارد موقوفی و منع تعقیب در قانون صراحتا بیان شده؛ در خصوص مصونیت ها می دانیم که به محض آنکه مصونیت دیپلماتیک مشمول شخص گردد؛ بی درنگ قرار بایگانی پرونده صادر می شود همچنانکه در موارد بسیار جزئی این قرار صادر می شود؛ بنظر می رسد این سؤال ابهام دارد، ابهام از این جهت که اگر از دیدگاه جرم نبودن عمل ارتکابی نگاه کنیم قرار منع تعقیب صادر می شود ولی اگر از دیدگاه قابل تعقیب نبودن مرتکب با فرض جرم محسوب شدن عمل ارتکابی نگاه کنیم قرار موقوفی تعقیب صحیح است؛ اگر صرفا در خصوص تصمیم بازپرس به پرونده نگاه کنیم قرار بایگانی پرونده صحیح است!
آقا مهرداد بنده با نظر شما مبنی بر نادرست بودن گزینه اعلام شده در پاسخ سوال 70 موافقم لکن درخصوص استدلال شما صرفا با دیدی دوستانه عرض می کنم مخالفم.
چرا که حتی یک برگه کاغذ هم مال محسوب می شود؛ چرا که در شرع آنچه برای مالیت کافیست مشروع بودن است نه به حد نصاب رسیدن؛ بنظر می رسد که حضرتعالی بین به حد نصاب رسیدن در جرم سرقت و مالیت داشتن دچار خلط شده اید.
بازم تأکید می کنم نقد بنده دوستانه است.
متشکرم.

0
#18
سوال از جناب صفایی —
1393-12-28 10:06
سلام،62درصدتخصص ی امیدی هست بنظرجناب صفایی؟
-------------------
سلام. پیش بینی ازمون امسال کار سخت و با ریسک بالایی است! اگر مجموع درصد دروس عمومی حدود ۳۰ باشد، شبانه ها شانس دارید احتمالا. البته تخمینِ دهنی انجام دادم. نیم دانم چقدر درست هست یا؟! لذا بهتر است صبر کنید.
-------------------
سلام. پیش بینی ازمون امسال کار سخت و با ریسک بالایی است! اگر مجموع درصد دروس عمومی حدود ۳۰ باشد، شبانه ها شانس دارید احتمالا. البته تخمینِ دهنی انجام دادم. نیم دانم چقدر درست هست یا؟! لذا بهتر است صبر کنید.

0
#17
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-28 09:07
باسلام
در خصوص سوال 62 بنظر میرسد گزینه صحیح «قتل خطای محض در حکم شبه عمد»باشد.زیرا،ق ابله فعل را بر روی مادر انحام داده است نه بر روی جنین.بعبارت دیگر قابله نه قصد جنایت بر جنین دارد ونه قصد ایراد فعل بر او.از این رو،عمل قابله ماهیتا مشمول بند پ م 292 است ولی باتوجه به سهل انگاری و تقصیر، از بند پ م292 خارج و وارد بند پ م291 میباشد.بنابراین ماهیت آن خطای محض است ولی برای اینکه دیه را خود مرتکب پرداخت کند در حکم شبه عمد می باشد.به عبارت دکتر میرمحمدصادقی توجه کنیم«...می توان براساس بند پ م 291 جرم ذاتا خطای محض را به دلیل وجود تقصیر در حکم شبه عمد محسوب کرده ودر نتیجه خود او را به جای عاقله مسوول پرداخت دیه دانست.» (ص 144 اشخاص چ چهاردهم)
پیشنهاد میشه دوستان پاسخ های پیشنهادی رو اعلام کنند تا جرح وتعدیل بشه و مستدا به سنجش ارسال بشه.باتشکر
در خصوص سوال 62 بنظر میرسد گزینه صحیح «قتل خطای محض در حکم شبه عمد»باشد.زیرا،ق ابله فعل را بر روی مادر انحام داده است نه بر روی جنین.بعبارت دیگر قابله نه قصد جنایت بر جنین دارد ونه قصد ایراد فعل بر او.از این رو،عمل قابله ماهیتا مشمول بند پ م 292 است ولی باتوجه به سهل انگاری و تقصیر، از بند پ م292 خارج و وارد بند پ م291 میباشد.بنابراین ماهیت آن خطای محض است ولی برای اینکه دیه را خود مرتکب پرداخت کند در حکم شبه عمد می باشد.به عبارت دکتر میرمحمدصادقی توجه کنیم«...می توان براساس بند پ م 291 جرم ذاتا خطای محض را به دلیل وجود تقصیر در حکم شبه عمد محسوب کرده ودر نتیجه خود او را به جای عاقله مسوول پرداخت دیه دانست.» (ص 144 اشخاص چ چهاردهم)
پیشنهاد میشه دوستان پاسخ های پیشنهادی رو اعلام کنند تا جرح وتعدیل بشه و مستدا به سنجش ارسال بشه.باتشکر

0
#15
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-27 19:59
سوال 47.
قطعا گزینه یک جواب است. به این دلیل که در حقوق کیفری اعتراض شخص ثالث نداریم همچنین فرجام خواهی نداریم طبق قانون قدیم(منبع آزمون). به طوری که حتی در احکام قابل تجدید نظر هم فقط طرفین دعوا و دادستان حق اعتراض دارند چه برسد به آراء قطعی . طبق بند ب ماده 26 قانون تشکیل محکوم علیه شاکی خصوصی دادستان و جرایم در صلاحیت دادگاه کیفری طبق تبصره 5 ماده 20 محکوم علیه دادستان و مدعی خصوصی حق تجدید نظر خواهی دارند. و افراد ثالث چنین اختیاری ندارند. برخی حقوق دانان از جمله خود دکتر خالقی به این امر اذعان دارند.
( لطفا بیشتر توضیح دهید تا روشن شود)
سوال 57:
قطعا گزینه شماره 3 صحیح است: یعنی کلاهبرداری رایانه ی. شبیه این مورد در کتاب جرایم علیه اموال ص 86 دکتر میرمحمد صادقی ارائه شده است که در آنجا بین سه جرم ترویج سکه مخدوش، سرقت و تحصیل مال نامشروع مردد هستند و نظر مشخصی ارائه نداده اند.
اما در فرض سوال چون به واشرهای شبیه سکه اشاره کرده است به نظر می رسد اختلال در سامانه های رایانه ی و با مختل کردن آن سامانه مال غیر را برده است. در حالی که در سرقت نیازی به این مورد نیست در سرقت مال غیر را می رباید در حالی که در این مورد ربایشی در کار نبوده و با ایجاد اختلال در آن سامانه مال را به روش معمول از دستگاه گرفته است.( دستگاه طبق معمول در قبال دریافت سکه ها کالا را تحویل داده است)
ماده 741 ق.م. اسلامی ( قانون جرایم رایانه ی) بردن مال به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ی با مختل کردن سامانه را کلاهبرداری رایانهی دانسته است.
در صورتی که قائل به سرقت باشیم آن موقع باید بگوییم سرقت های متعدد چون عنصر مادی استمرار یافته نیست تا یک سرقت تلقی کنیم.
سوال 70:
قطعنا گزینه 4 جواب صحیح می باشد. خیانت در امانت از جرایم علیه اموال است. برای تحقق آن مال بودن موضوع جرم شرط است در حالی که سفید امضا مال محسوب نمی شود تا در مورد آن خیانت در امانت محقق شود. همچنین سپردن در خیانت در امانت شرط است که در اینجا اشاره نشده است اما اگر استرداد را بیانگر سپردن بدانیم باز هم 4 حالت تصاحب، استعمال یا تلف و مفقود شدن در ماده 674 که عنصر مادی خیانت در امانت را تشکیل می دهند محقق نشده است. از انجا که شرایط ماده 673 هم محقق نشده نمی تواند سوء استفاده از سفید امضا باشد.
سوال 73:
قطعا گزینه الف صحیح است. نص صریح ماده 536 قانون مجازات اسلامی 92
ماده536 در مقام بیان عنصر مادی است نه عنصر معنوی. نحوه مداخله در عنصر مادی در فقه شیعه به صورت مباشرت، سبب و شرط است. و ماده 536 دقیقا به این موضوع اشاره می کند و استثنایی که در ق.م.ا 92 بر سبب مقدم بر تاثیر وارد شده است قسمت اخیر ماده 536 است که اصطلاحا به آن می گویند سبب موخر در حدوث. که برخی از حقوق دانان از جمله دکتر میر محمد و آقایی نیا در کتاب خود به آن اشاره کرده اند.
با توجه به عبارات خیابان پرتردد و حفر چاه در خیابان پر تردد که( هر دو) غیر مجاز است. دقیقا مثال آخر پاراگراف دوم ص 59 جلد یک میرمحمد صادقی اسنت. دقیقا به سبب موخر در حدوث ( ن سبب مقدم در تاثیر در خط 13 اشاره کردند.
علم به ایجاد صدمه در مسئولیت سبب شرط نیست.
قطعا گزینه یک جواب است. به این دلیل که در حقوق کیفری اعتراض شخص ثالث نداریم همچنین فرجام خواهی نداریم طبق قانون قدیم(منبع آزمون). به طوری که حتی در احکام قابل تجدید نظر هم فقط طرفین دعوا و دادستان حق اعتراض دارند چه برسد به آراء قطعی . طبق بند ب ماده 26 قانون تشکیل محکوم علیه شاکی خصوصی دادستان و جرایم در صلاحیت دادگاه کیفری طبق تبصره 5 ماده 20 محکوم علیه دادستان و مدعی خصوصی حق تجدید نظر خواهی دارند. و افراد ثالث چنین اختیاری ندارند. برخی حقوق دانان از جمله خود دکتر خالقی به این امر اذعان دارند.
( لطفا بیشتر توضیح دهید تا روشن شود)
سوال 57:
قطعا گزینه شماره 3 صحیح است: یعنی کلاهبرداری رایانه ی. شبیه این مورد در کتاب جرایم علیه اموال ص 86 دکتر میرمحمد صادقی ارائه شده است که در آنجا بین سه جرم ترویج سکه مخدوش، سرقت و تحصیل مال نامشروع مردد هستند و نظر مشخصی ارائه نداده اند.
اما در فرض سوال چون به واشرهای شبیه سکه اشاره کرده است به نظر می رسد اختلال در سامانه های رایانه ی و با مختل کردن آن سامانه مال غیر را برده است. در حالی که در سرقت نیازی به این مورد نیست در سرقت مال غیر را می رباید در حالی که در این مورد ربایشی در کار نبوده و با ایجاد اختلال در آن سامانه مال را به روش معمول از دستگاه گرفته است.( دستگاه طبق معمول در قبال دریافت سکه ها کالا را تحویل داده است)
ماده 741 ق.م. اسلامی ( قانون جرایم رایانه ی) بردن مال به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ی با مختل کردن سامانه را کلاهبرداری رایانهی دانسته است.
در صورتی که قائل به سرقت باشیم آن موقع باید بگوییم سرقت های متعدد چون عنصر مادی استمرار یافته نیست تا یک سرقت تلقی کنیم.
سوال 70:
قطعنا گزینه 4 جواب صحیح می باشد. خیانت در امانت از جرایم علیه اموال است. برای تحقق آن مال بودن موضوع جرم شرط است در حالی که سفید امضا مال محسوب نمی شود تا در مورد آن خیانت در امانت محقق شود. همچنین سپردن در خیانت در امانت شرط است که در اینجا اشاره نشده است اما اگر استرداد را بیانگر سپردن بدانیم باز هم 4 حالت تصاحب، استعمال یا تلف و مفقود شدن در ماده 674 که عنصر مادی خیانت در امانت را تشکیل می دهند محقق نشده است. از انجا که شرایط ماده 673 هم محقق نشده نمی تواند سوء استفاده از سفید امضا باشد.
سوال 73:
قطعا گزینه الف صحیح است. نص صریح ماده 536 قانون مجازات اسلامی 92
ماده536 در مقام بیان عنصر مادی است نه عنصر معنوی. نحوه مداخله در عنصر مادی در فقه شیعه به صورت مباشرت، سبب و شرط است. و ماده 536 دقیقا به این موضوع اشاره می کند و استثنایی که در ق.م.ا 92 بر سبب مقدم بر تاثیر وارد شده است قسمت اخیر ماده 536 است که اصطلاحا به آن می گویند سبب موخر در حدوث. که برخی از حقوق دانان از جمله دکتر میر محمد و آقایی نیا در کتاب خود به آن اشاره کرده اند.
با توجه به عبارات خیابان پرتردد و حفر چاه در خیابان پر تردد که( هر دو) غیر مجاز است. دقیقا مثال آخر پاراگراف دوم ص 59 جلد یک میرمحمد صادقی اسنت. دقیقا به سبب موخر در حدوث ( ن سبب مقدم در تاثیر در خط 13 اشاره کردند.
علم به ایجاد صدمه در مسئولیت سبب شرط نیست.

0
#14
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-27 19:58
با سلام مجدد
در خصوص سوال 70 ابهام اساسی وجود دارد با این توضیح که:
اولا آیا عنصر سپردن وجود داشته یا خیر؟ و ثانیا عدم استرداد به تبع درخواست صاحب چک(حسن) بوده است یا خیر؟اگر پاسخ مثبت باشد می تواند گزینه خیانت در امانت صحیح باشد و اگر منفی باشد گزینه فاقد وصف کیفری.از این رو باید انصاف داد که فرض سوال شق دوم را می رساند یعنی نه سپردنی وجود دارد و نه درخواست حسن به مسترد کردن چک توسط بهرام،لذا پاسخ صحیح گزینه 4(عمل عنوان مجرمانه ندارد)اعلام میشد اصح بود.
انتظار می رفت سوالات و گزینه ها با توجه به نوع آزمون از تناسب و استاندارد برخوردار باشد وتوجه صرف به عبارت بدون توجه به مفهوم آن(بعنوان مثال س 22)حقیقتا فاجعه است!
در خصوص سوال 70 ابهام اساسی وجود دارد با این توضیح که:
اولا آیا عنصر سپردن وجود داشته یا خیر؟ و ثانیا عدم استرداد به تبع درخواست صاحب چک(حسن) بوده است یا خیر؟اگر پاسخ مثبت باشد می تواند گزینه خیانت در امانت صحیح باشد و اگر منفی باشد گزینه فاقد وصف کیفری.از این رو باید انصاف داد که فرض سوال شق دوم را می رساند یعنی نه سپردنی وجود دارد و نه درخواست حسن به مسترد کردن چک توسط بهرام،لذا پاسخ صحیح گزینه 4(عمل عنوان مجرمانه ندارد)اعلام میشد اصح بود.
انتظار می رفت سوالات و گزینه ها با توجه به نوع آزمون از تناسب و استاندارد برخوردار باشد وتوجه صرف به عبارت بدون توجه به مفهوم آن(بعنوان مثال س 22)حقیقتا فاجعه است!

0
#13
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-27 19:43
با سلام
در خصوص سوال 40 قطعا دادگاه کیفری استان صالح می باشد زیرا:
اولا:تبصره م 220 ق.آ.دک «کلیه جرایم»را مورد حکم قرار داده است لذا تبصره مزبور ناسخ م 5 ق.ت.د.ع.و.ا در خصوص نوجوانان می باشد.
ثانیا:با تصویب ق.آ.د.ک 1378 کلیه جرایم افراد زیر 18 سال در صلاحیت دادگاه اطفال قرار داده شد و به تبع آن با رای وحدت رویه 687 مورخ2-3-85 از صلاحیت دادگاه اطفال منتزع و در صلاحیت دادگاه کیفری استان قرار گرفت.
ثالثا:درست است که اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریه 7/8481 مورخ 7-9-79 جرایم ارتکابی افراد زیر 18 سال را (در خصوص مواد مخدر و قاچاق )در صلاحیت دادگاه اطفال قرار داده بود ولیکن با رای وحدت رویه 687 نظریه مذکور محلی از اعراب ندارد.
بدین ترتیب آیا منطقی است با وجود نص(رای 687)باز گفته شود که دادگاه اطفال صالح است؟!!(مگر اینکه بگوییم طراح محترم از رای وحدت رویه موصوف خبر نداشته و پاسخ را بر اساس نظریه اداره حقوقی اعلام کرده است؟!!!)
در خصوص سوال 40 قطعا دادگاه کیفری استان صالح می باشد زیرا:
اولا:تبصره م 220 ق.آ.دک «کلیه جرایم»را مورد حکم قرار داده است لذا تبصره مزبور ناسخ م 5 ق.ت.د.ع.و.ا در خصوص نوجوانان می باشد.
ثانیا:با تصویب ق.آ.د.ک 1378 کلیه جرایم افراد زیر 18 سال در صلاحیت دادگاه اطفال قرار داده شد و به تبع آن با رای وحدت رویه 687 مورخ2-3-85 از صلاحیت دادگاه اطفال منتزع و در صلاحیت دادگاه کیفری استان قرار گرفت.
ثالثا:درست است که اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریه 7/8481 مورخ 7-9-79 جرایم ارتکابی افراد زیر 18 سال را (در خصوص مواد مخدر و قاچاق )در صلاحیت دادگاه اطفال قرار داده بود ولیکن با رای وحدت رویه 687 نظریه مذکور محلی از اعراب ندارد.
بدین ترتیب آیا منطقی است با وجود نص(رای 687)باز گفته شود که دادگاه اطفال صالح است؟!!(مگر اینکه بگوییم طراح محترم از رای وحدت رویه موصوف خبر نداشته و پاسخ را بر اساس نظریه اداره حقوقی اعلام کرده است؟!!!)

+2
#12
پاسخ: کلید اولیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری ۹۴ —
1393-12-27 19:07
پاسخ ساده ساز عزیز
بحث حقوقی است. صرفا جهت یادگیری و و روشن شدن مطالب می نویسیم. سایر دوستان هم شرکت کنند لطفا با استدلال خود در افزایش دانش حقوقی کمک نمایند.
سوال های 22 و 29 از بحث خارج شدند. هرجند در سوال 29 گزینه 2 می تواند جواب درست باشد.
سوال 17 به نظرم 4 درست است. بحث اختلاف اندازه اعضا متفاوت از جابجای است.( در صورت امکان مطالبی که باید دقت شود توضیح دهید تا برای همه بخصوص بنده روشن باشد)
سوال 39. گزینه 1 = منع تعقیب درست است
دکتر آشور در آخرین چاپ و ویرایش کتاب خود (آیین دادرسی کیفری، ج1، سمت، چاپ 17، سال 92، منطبق با قانون مجازات 92) در ص 116 به صراحت بیان می کند که در این موارد مصونیت سیاسی، دیپلماتیک ... قرار منع تعقیب صادر می شود.
هر چند دکتر خالقی در کتاب خود اعتقاد بر این دارد که باید قرار موقوفی صادر شود و این در حالی است که قرار موقوفی شکلی و موارد آن حصری است و نمی توان غیر آن موارد قرار موقوفی صادر که. چون قرار نهایی است که منجر به امر مختومه شدن می شود در حالی که در منع تعقیب امکان به جریان انداختن هست ( مصونیت مانع مجازات آنها نمی شود در کشور خودشان). دکتر خالقی به ماده 179 اشاره کرده اند که بنظر می رسد این مورد را شامل نمی شود چون صدر ماده جرایم قابل گذشت را گفته است....
این در حالی است که در سوال 40 به درستی گزینه 4 جواب صحیح اعلام شده است در حالی که در کتاب دکتر خالقی به اشتباه در صلاحیت دادگاه کیفری بیان شده است و این نظر مغایر با آرا وحدت رویه ذیل می باشد.
مواد مخدر= دادگاه انقلاب چه اعدام و چه غیر اعدام. مجازات اعدام در صلاحیت کیفری استان. این اختلاف منجر به رای وحدت رویه 664 سال 82 شد که جرایم در صلاحیت دادگاه انقلاب حتی اعدام در صلاحیت این دادگاه (انقلاب) باقی ماند. ( اعدام صادره از مواد مخدر در دادگاه انقلاب)
به سال 1385 رای وحدت رویه 686 مجازات اعدام، قصاص عضو و نفص و ... در مورد اطفال که طبق مواد 219 و 220 آ.د.ک در صلاحیت دادگاه اطفال است حتی اگر در مورد مواد مخدر هم باشد در صلاحیت دادگاه اطفال تثبیت کرد مرجع تجدید نظر آن دیوان عالی کشور قرار داد.
به دنبال اختلاف جدید رای و حدت 687 سال 1385 جرایم ( دقت کنید مواد مخدر در صلاحیت دادگاه کیفری استان نیست) در صلاحیت دادگاه کیفری استان را ( که رسیدگی به مواد مخدر در آن نیست) در مواردی که از سوی اطفال بالغ زیر 18 سال ارتکاب یابد در صلاحیت دادگاه کیفری قرار داد. بنابرین اعدام صادره از دادگاه اطفال که ناشی از مواد مخدر می باشد همچنان در صلاحیت اطفال باقی ماند. که در کنکور دکتری 91 اشتباه سوال داده شده بود خوشبختانه در کنکور 94 بدرستی اعلام شده است.که در صلاحیت دادگاه اطفال است.
منم نظر اساتید را تعبدی قبول دارم. ولی دکتر آشور در جلد دوم به رای وحدت سال 82 اشاره کرده اند. (کتابم چاپ قدیم است رای 85 را نیاوردن)
بحث حقوقی است. صرفا جهت یادگیری و و روشن شدن مطالب می نویسیم. سایر دوستان هم شرکت کنند لطفا با استدلال خود در افزایش دانش حقوقی کمک نمایند.
سوال های 22 و 29 از بحث خارج شدند. هرجند در سوال 29 گزینه 2 می تواند جواب درست باشد.
سوال 17 به نظرم 4 درست است. بحث اختلاف اندازه اعضا متفاوت از جابجای است.( در صورت امکان مطالبی که باید دقت شود توضیح دهید تا برای همه بخصوص بنده روشن باشد)
سوال 39. گزینه 1 = منع تعقیب درست است
دکتر آشور در آخرین چاپ و ویرایش کتاب خود (آیین دادرسی کیفری، ج1، سمت، چاپ 17، سال 92، منطبق با قانون مجازات 92) در ص 116 به صراحت بیان می کند که در این موارد مصونیت سیاسی، دیپلماتیک ... قرار منع تعقیب صادر می شود.
هر چند دکتر خالقی در کتاب خود اعتقاد بر این دارد که باید قرار موقوفی صادر شود و این در حالی است که قرار موقوفی شکلی و موارد آن حصری است و نمی توان غیر آن موارد قرار موقوفی صادر که. چون قرار نهایی است که منجر به امر مختومه شدن می شود در حالی که در منع تعقیب امکان به جریان انداختن هست ( مصونیت مانع مجازات آنها نمی شود در کشور خودشان). دکتر خالقی به ماده 179 اشاره کرده اند که بنظر می رسد این مورد را شامل نمی شود چون صدر ماده جرایم قابل گذشت را گفته است....
این در حالی است که در سوال 40 به درستی گزینه 4 جواب صحیح اعلام شده است در حالی که در کتاب دکتر خالقی به اشتباه در صلاحیت دادگاه کیفری بیان شده است و این نظر مغایر با آرا وحدت رویه ذیل می باشد.
مواد مخدر= دادگاه انقلاب چه اعدام و چه غیر اعدام. مجازات اعدام در صلاحیت کیفری استان. این اختلاف منجر به رای وحدت رویه 664 سال 82 شد که جرایم در صلاحیت دادگاه انقلاب حتی اعدام در صلاحیت این دادگاه (انقلاب) باقی ماند. ( اعدام صادره از مواد مخدر در دادگاه انقلاب)
به سال 1385 رای وحدت رویه 686 مجازات اعدام، قصاص عضو و نفص و ... در مورد اطفال که طبق مواد 219 و 220 آ.د.ک در صلاحیت دادگاه اطفال است حتی اگر در مورد مواد مخدر هم باشد در صلاحیت دادگاه اطفال تثبیت کرد مرجع تجدید نظر آن دیوان عالی کشور قرار داد.
به دنبال اختلاف جدید رای و حدت 687 سال 1385 جرایم ( دقت کنید مواد مخدر در صلاحیت دادگاه کیفری استان نیست) در صلاحیت دادگاه کیفری استان را ( که رسیدگی به مواد مخدر در آن نیست) در مواردی که از سوی اطفال بالغ زیر 18 سال ارتکاب یابد در صلاحیت دادگاه کیفری قرار داد. بنابرین اعدام صادره از دادگاه اطفال که ناشی از مواد مخدر می باشد همچنان در صلاحیت اطفال باقی ماند. که در کنکور دکتری 91 اشتباه سوال داده شده بود خوشبختانه در کنکور 94 بدرستی اعلام شده است.که در صلاحیت دادگاه اطفال است.
منم نظر اساتید را تعبدی قبول دارم. ولی دکتر آشور در جلد دوم به رای وحدت سال 82 اشاره کرده اند. (کتابم چاپ قدیم است رای 85 را نیاوردن)